Vis enkelt innlegg
Gammel 13-12-11, 11:19   #16
Hungrymouse
Juniormedlem
 
Hungrymouse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 19
Hungrymouse er på en erverdig vei

Sv: "For tynn" på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kjære Yrla
Når man mister mensen på grunn av lav vekt er man under kroppslig sunn vekt. Hele utviklingen vår er basert på at vi skal være i stand til å reprodusere oss, så når kroppen begynner å spare på mensen så er vi utenfor det som er biologisk optimalt - enten det er i den ene eller den andre enden. Et svekket immunsystem er heller ikke overraskende da, fordi kroppen har svært lave reserver å ta av når det skjer "noe" - enten det er en forkjølelse eller det er noe annet.
Selvfølgelig har du all rett til å synes at en så lav BMI/vekt er pent (om du gjør det), men jeg håper at du vil revurdere det for helsen sin del, om ikke annet. (Og så håper jeg at du ikke tar dette ille opp, fordi det er ment som oppriktig bekymring, ikke kritikk.)

Jeg har ikke sett Yrla i virkeligheten og kan derfor ikke si om hun er "for tynn". Mensen kan også forsvinne av at man er stresset, deprimert, men også i sammenheng med vekttap som du sier. Hvis jeg har forstått det riktig så har Yrla mistet sine kilo veldig kjapt, og dette kan være med på å forstyrre syklusen. Hun spiser nå mer, og det kan hende mensen kommer tilbake uten at hun nødvendigvis trenger å gå opp i vekt.

__________________
Hungrymouse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-ish Svar med sitat