Vis enkelt innlegg
Gammel 13-02-09, 18:17   #51
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Interessant.

Det er forsåvidt ikke verst at de spiser loff fremfor grovt brød, hvit ris fremfor naturris o. s. v. Raffinerte varianter har mindre av det nasty du finner i korn, f. eks. næringshemmere (fytat, enzymin-inhibitorer), lectin, gluten (i korn), Rice Bran Agglutinin (RBA), Wheat Germ Agglutinin (WGA) og overdrevent mye fiber. De smaker dessuten bedre.

Et tankekors er at indere, selv ikke de mest fattige, spiser naturris. De spiser utelukkende hvit ris, som regel gjæret over natten. På et punkt har de nok sett hvor elendig en mann blir på naturris, og funnet ut at de ikke ønsker noe slikt.

Vil du bremse blodsukkerstigningen, sleng på masse fett, f. eks. meierismør og fet ost, eller en svært fet nugatti.

Forøvrig skjedde jordbruksrevolusjonen for 10,000 år siden. Unger for tusen år siden spiste nok brød. Voksne menn drakk øl, som er en mer næringsrik variant av brød (fordi kornet maltes og gjæres, som frigjør mineraler, omdanner noe gluten og dessuten lager bittelitt B-vitaminer).

Jeg vet ikke om jeg kommer til å sende mine fremtidige unger på skolen med øl, men det er en fin idè.

Jeg har full respekt for at du mener det du gjør, og jeg er sikker på at du har lest et eller annet som mener å underbygge det du sier. Det hadde vært veldig morsomt om du kunne linket til denne informasjonen. Uansett, så spørs det om du ikke har havnet på feil forum.

Jeg vet ikke helt om det er verdt bryderiet å svare deg, ettersom de færreste her inne neppe har noe behov for å følge opp det som i hvert fall jeg anser som litt ekstreme meninger.

Men jeg kan jo nevne at selv om jordbruket oppstod for 10 000 år siden, så ble mennesket som rase utviklet gjennom den paleolitiske perioden, som strekker seg 2,6 millioner år tilbake i tid. Det vil si at over 99% av den menneskelige evolusjon skjedde i en periode hvor mennesket var jegere og samlere, og jordbruk ikke eksisterte. Jeg tror neppe du finner noen forskere innenfor paleoantropologi, paleontologi, arkeologi, genetikk eller biologisk antropologi som mener at 10 000 år er lang nok tid til å tilpasse seg genetisk til et nytt kosthold. Lang mindre å tilpasse kroppen til brød på 1000 år.

Når det gjelder raffinerte jordbruksprodukter snakker vi om de siste par hundre år. Hvis du mener at raske karbohydrater (som man får fra raffinerte produkter) ikke har noen som helst betydning for diabetes, hjertesykdommer, fedme, blindtarmbetennelse osv. så tror jeg du er litt på kant med de fleste her inne. Men det er jo din fulle rett

  Svar med sitat