Vis enkelt innlegg
Gammel 02-12-11, 18:37   #32
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blokkerende TRAS og anti-TPO

Nå er det konstantert at det er blokkerende TRAS jeg har, og opplysninger jeg har lest meg til /fått beskjed om tidligere, stemmer ikke.
Var på Aker i går, og fikk vite at jeg i tillegg til hypothyrose m/Hashimoto (anti-TPO = 2518) også har blokkerende TRAS (2,8).

Blokkerende TRAS kamuflerer seg som TSH.
Kamuflasjen er såpass bra at ikke bare blodprøver viser en altfor høy TSH (min er nå på 10,1), men kroppen oppfatter den som TSH. Altså signal til skjoldbruskkjertelen om og øke produksjonen.
Siden jeg også har hypothyrose/ant-TPO, vil ikke skjoldbruskkjertelen være i stand til og øke produksjonen så mye at FT4 blir alt for høy
TSH vil stige når blokkerende TRAS er i bildet, og ikke synke slik jeg har lest
FT4 vil stige ved blokkerende TRAS med mindre man også har anti-TPO som vil bremse produksjonen av FT4.

Jeg har fått beskjed om at TSH er rimelig ubrukelig siden den i stor grad består av kamuflert blokkerende TRAS.
Det er symptomer jeg skal styre etter først og fremst. Men likevel bør jeg ta jevnlig blodprøver for og følge med på at FT4 og FT3 ikke blir for lave eller høye.

Min blokkerende TRAS skal ikke behandles, fordi anti-TPO vil holde TRAS i sjakk.
Behandling for lavt stoffskifte har som mål og sikre at kroppen får nok FT3 og FT4, og dette vil også hjelpe slik at TRAS stabiliserer seg.

Jeg får forøvrig min egen endokrinolog som skal hjelpe og veilede om jeg føler behov for det, men jeg skal ikke forandre dosering etter anbefaling fra "vanlige" leger. Det er symptomene mine som skal være styrefjæren.

Det store problemet mitt er at jeg ingen steder, hverken på norske eller utenlandse sider på nettet, finner noe som helst som støtter dette jeg fikk beskjed om, så nå sitter jeg her som et eneste gigantisk spørsmålstegn og lurer på om det er Aker som har rett og resten av verden feil, eller motsatt?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 03-12-11 kl 01:59.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat