Vis enkelt innlegg
Gammel 31-10-12, 20:15   #469
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Mmari, her.

Heihei!
Hiver meg på her jeg også. Har vært aktiv snoker på forumet her noen måneder, fikk påvist pcos for noen år siden, men har gått på ppiller og holdt meg i sjakk med det. Relativt normalvektig,(bmi på 24) men kan gjerne gå ned noen kg til. Kuttet p-pillene for ca ett år tilbake, hadde da stabil syklus frem til mars og siden har den vært heeelt fraværende. Gynekologen min tipset meg om lavkarbo, så prøver litt på det. Prøver å holde meg under 20 gram pr dag, men dette sklir jo ut av og til. Startet på lavkarbo i høst, og har til nå gått ned 5 kg - jippijei! :-) Synes ikke jeg finner mye info om normalvektige/pcos & lavkarbo og resultater av dette, men håper det vil hjelpe meg.. Har vært klar over at jeg har hatt pcos i flere år, men først nå vi ønsker å starte prøvinga... Prøver litt med akupunktur + at jeg har bestilt meg time hos legen, noen som vet om han kan sette meg på hormonkur e.l. med en gang, eller om jeg må videre utredes ved sykehus? Begynner å bli litt utålmodig, selv om det i og for seg ikke haster (jeg er bare 28 enda ;-) )

Hei, og velkommen:-) Tror det varierer en god del hvordan legene opererer med slikt. Noen fastleger skriver ut dette med en gang, mens andre krever at dere skal ha vært prøvere i 1 år. Tror det er litt forskjellig praksis rundt dette her rundt omkring. Vi hadde allerede prøvd lenge før jeg ble henvist til gyn, da vi kom til gyn hadde jeg gått ned 30 kilo. det var fremdeles ikke nok, og jeg måtte ned 20 til. Jeg klarte å gå ned 22 kilo til den timen vi nesten nettopp hadde (på 10 mnd). Nå først starter utredning for meg med blodprøver om jeg har eggløsning, og mannen skal sjekkes. Vi skal tilbake om 4 mnd. og har vi ikke fått det til da får jeg vel sikkert pergotime tenker jeg. Håper iallefall på det, for vil prøve om det hjelper. Jeg var skuffa da jeg ikke fikk ifjor, men ser jo helt klart nå at det bare er en fordel at jeg nå er mye lettere Spørr legen din, så kanskje han/hun skriver ut. Det er alltid lov å prøve seg, og du er jo normalvektig også. Noen er nemlig veldig strenge på vekta, mens andre ikke er så strenge på det... Min gyn er veldig streng, men nå er han strålende fornøyd med vekta heldigvis
Når det kommer til lavkarbo så kan det absolutt hjelpe deg, selv om du er normalvektig. Lavkarbo er jo med på å regulere insulinet, og det er jo veldig positivt for oss med PCOS. Jeg går på metformin sammen med lavkarbo, og det var det eneste som fikk meg til å få helt stabil mens (med noen få unntak). Jeg fikk mensen ca. hver 3 mnd når jeg la om til lavkarbo. Det var jo fremgang i seg selv, fra 0 ganger pr år med høykarbo kost. Men lavkarbo var ikke helt nok for at mensen skulle komme normalt for meg, så jeg trengte metformin i tillegg. Har du prøvd metformin?

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat