Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-12, 18:10   #1
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hæh? Stemmer dette?

Viser til et innlegg i Dagbladet om barns sukkerforbruk. Joda, enig i at dette bør ned på generelt grunnlag og at karbohydrater primært bør komme fra grønnsaker og andre mer langsomme kilder. Barnelærdom..men i artikkelen sier de også at "Sosiale forskjeller viser seg også i kostholdet. De med lang utdanning og god økonomi spiser sunnere enn de med kort utdanning og dårlig økonomi.

Dette kan ikke stemme vel. Skal de sosiale forhold være så inngripende i vårt kosthold at man kan skylde på lav utdanning og dårlig økonomi? Det er da vel vesentlig billigere å lage mat selv av råvarene, enn å kjøpe ferdige produkter? Synes at de aller fleste programmer som fokuserer på matlaging har ihvertfall en ting til felles, og det er at man får mer for pengene enn om man handler på bensinstasjonen, burgersjappa etc.

Jeg vil vel heller si at tidsklemma for de med høy utdanning og en travel hverdag er en vel så stor faktor til at man velger lettvinte løsninger nettopp fordi man har god råd til å gjøre akkurat det. Lav utdanning for meg betyr da kun videregående og kanskje et par kurs i tillegg, eller gjerne da yrkesfaglig skole. Jeg har høyere utdanning, men har ikke akkurat fått spesielt mer opplæring i kosthold bare fordi man har studert på universitet eller høyskole. Ja, tjener kanskje noe over en gjennomsnittlig arbeiderlønn, men det betyr jo bare at vi har råd til å spise dyr hurtigmat hver dag om vi vil. Noe vi altså ikke velger gjøre. Det er forresten ikke en selvfølge at de med kun videregående skole har så forbasket mye mer tid i hverdagen heller, så tidsklemma er like gyldig for de. Kanskje med unntak av de som ikke jobber 100%. Jobber man 50-80% har man strengt tatt særdeles god tid til å fikse alt annet som oss andre må gjøre i tillegg til våre 100% på jobb.

Sosiale forskjeller har jeg derfor svært liten tro på og en slik undersøkelse faller på sin egen urimelighet.

I min tid på høyere utdanningsinstitusjon så var andelen av dårlig kosthold gjennomgående hos studenten med hurtigmat, grandis og denslags særdeles utbredt, selv om studentene levde på lån. Jeg var så heldig at jeg hadde full lønn og gratis bopel gjennom alle mine studieår, så min grandiosa og ferdigmat kostet ikke 3 ganger så mye som mine medstudenters, men utdanningen vår var lik.

http://www.dagbladet.no/2012/10/14/k...else/23867695/

  Svar med sitat