Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-11, 01:50   #1
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Høy hvilepuls, men helt normale prøver - tanker?

De siste par dagene har jeg altså hatt følgende "symptomer":

  • Vondt i hodet
  • Veldig merkbare hjerteslag ("høres" liksom)
  • Veldig høy puls
  • Lite energi (kan skyldes eksamensstress/lite søvn/inn i ketose/bekymringer rundt den høye pulsen)
Jeg snakket med mamma om dette på mandag, og da ringte hun legen mens jeg var på skolen. Hun fikk beskjed om at vi (jeg) skulle komme når vi hadde tid på tirsdag/onsdag mellom åtte og ti. I og med at jeg hadde eksamen på tirsdag så ble det til at vi dro på onsdag, og etter å ha snakket med legen (forklarte symptomer osv.), bestemte han at det skulle taes blodprøver for å få sjekket:
  • B12-nivå
  • Jern-nivå
  • Vitamin-, mineral- og væskenivå
  • Diabetes
  • Lavt stoffskifte
  • Leververdier
  • Nyrefunksjon

Det ble sjekket en del andre ting, men med min dårlig hukommelse så klarer jeg selvfølgelig ikke å huske noe mer. Jeg fikk også tatt EKG, samt sjekket blodtrykket, og det ble avtalt at jeg skulle inn igjen på fredag (i dag/går ) for å få høre resultatene på prøvene, og for å få sjekket pulsen igjen.

Var da altså inn igjen i dag, og legen fortalte meg at absolutt alle verdier var helt normale og fin-fine. Stoffskifte var innenfor normal, mineralverdier var greie, nyrene fungerte slik de skulle og leververdier var normale. Han sjekket så pulsen, og om jeg så riktig så skrev han i skjemaet på dataen at jeg hadde puls på 110 (!) Etter litt diskusjon der han spurte om jeg hadde hatt høy puls før (jeg sa at ja, hadde hatt på meg pulsklokken en gang etter jul og da hadde jeg hatt ganske høy puls når jeg skulle på tredemølla, men tenkte ikke noe mer over det), sa han at han ville ordne med innkalling til hjertespesialist til høsten. Jeg forklarte at det ville være vanskelig siden jeg kanskje kom til å være i England da, og da bestemte han seg for at jeg heller skulle komme til ny time 15. juni for å få sjekket pulsen igjen.

Jeg spurte jo litt om hvordan blodtrykket hadde vært når han målte det på onsdagen, men det var også normalt, sa han. Med andre ord er det ingenting innenfor det fysiske som skylder det her (så vidt vi vet så langt), men legen sa at forhøyet puls som regel skyldes stress. Det ble da med at jeg skulle komme igjen i juni, når eksamensstresset er over og jeg regner med at han regner med at jeg har fått slått meg til ro for sommeren (ferdig med eksamener osv osv).

Problemet nå er at jeg fortsatt bekymrer meg, fordi det ikke er noe åpenbart feil. Jeg føler meg fortsatt trøtt, fikk vondt i hodet ikke så altfor lenge etter at jeg kom hjem, og hjertet slår fortsatt raskt i brystet (sistnevnte er nok nesten helt sikkert roten til resten av plagene).

Jeg sover heller ikke så godt for tiden, bruker lang tid på å slå meg til ro/sovne fordi jeg føler at hjertet slår som en tromme i brystet og nekter å slappe av, og hodepinen skyldes sikkert det at jeg er så stressa angående dette. En veldig ond sirkel, med andre ord.

Er det noen som kan ha noen tanker om hva dette kan være? Jeg tenker ikke på mangelen på energi eller hodepinene, men heller på det med høy puls. Jeg vet jo at det å stresse ikke hjelper i det hele tatt, men det er jo litt vanskelig å unngå å bekymre seg...

Om det er noe annet dere lurer på så er det bare å si ifra, så skal jeg heller komme med mer info der jeg kan. Sitter faktisk og gruer meg til å legge meg nå, men samtidig kjenner jeg at kroppen er sliten og vil sove (det har vært en laaang dag med eksamen, legebesøk osv).

Jeg regner ikke med å få så veldig mange tilbakemeldinger (typisk meg og de lange innleggene mine ) men likevel er jeg takknemlig for alle svar.

PS. Burde kanskje legge til at mamma sa at vi kunne foreslå for legen å få innkallelse til hjertespesialist i august, før jeg drar til England, så det skal vi ta opp med ham når jeg skal dit igjen om et par uker.

__________________


Sist redigert av Julie : 31-05-11 kl 16:13.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat