Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-10, 08:22   #11
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Som gammel veggis vil jeg anbefale å ta det litt rolig med soyaprodukter. Jeg trodde det var normalt å ha puppespreng ganske lenge inntil noen fortalte meg om mengdene med østrogen som er i soya, og symptomene forsvant da jeg kuttet det ut. Om jeg skulle ta helt av og kjøpe meg en soya latte, så kommer det litt tilbake. Det kommer stadig mer fokus på tilfeller av brystkreft hos unge kvinnelige vegetarianere som inntar mye soya (soya-produkter i alle former er nok mer vanlig i f.eks statene).
Fermentert soya (tempeh) kan visstnok også fremme ostoperose. Så ikke overdriv bruken av det!

Akkurat her hvor jeg bor har de soya-erstatninger for omtrent alt. Det med at soya inneholdet østrogen har jeg hørt om før, og derfor skal man helst ikke gi guttebarn soyamelk som melkeerstatning. Litt rart at det ikke står advarsler om det her, når det står advarsler om at "disse ostene inneholder det og det som staten California har funnet ut at fører til det og det". Som regel er det fargestoffer og slike ting som antakelig har fremkalt ca ett krefttilfelle eller noe sånt.

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat