Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-09, 02:40   #15
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Mitt aller beste brød

Personlig kan jeg egentlig ikke gå god for noen av de erstatningene som selvsagt alltid kommer opp. Jeg har prøvd ut dette akkurat slik, og dette er det JEG kan gå god for.

Glutenmelet gjør at brødet virker som brød - litt fjærete, liksom. Det ville jeg ikke kutte ut om jeg ikke måtte, av helt andre grunner. Personlig jobber jeg med å eksperimentere med å utvide bruken her, f eks når det gjelder pizzadeig og sånt.

Fiber Husk og Johannes gjør at deigen tykner veldig. Gi det minst ti minutter til å "svelle" når du har blandet alt før du glatter brødet i formen og setter den i ovnen. Jeg trenger ikke å bytte ut noen ingredienser for å få dette til å bli f eks rundstykker, det kan man bare legge opp på bakepapir. Men om du ikke har cottage cheese og vil velge crème fraîche i stedet, må du gjerne det - jeg har ikke prøvd det og kan dermed ikke gå god for noe resultat, og jeg har heller ikke regnet ut karboinnholdet. det blir i alle fall mindre protein og mindre fett. Jeg antar det blir en anelse mer karber, men neppe mye per skive.
Jeg anbefaler ikke å bytte ut noen av ingrediensene. Jeg aner ikke hva som vil skje hvis man forrykker den balansen. For jeg vet lite om akkurat det - aldri prøvd! Det er jo DETTE jeg har jobbet frem! Det er dette som er godt! Kan ikke da godta noe annet som MITT brød da.

Selvsagt må du gjerne gjøre som du vil. Lykke til med dine eksperimenter! Men det er DETTE som er MITT brød.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat