Vis enkelt innlegg
Gammel 03-05-11, 23:28   #69
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Lavkarbokosthold for små barn

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Høres ut som dere har en god løsning på lavkarbo for hele familien, og at dere har funnet en fin balanse. Man må jo finne en naturlig og praktisk måte å løse dette på. jeg liker spesielt godt dette med å tenke på middag/måltid bestående av ulike matvarer, slik at man kan plukke det man selv ønsker. Ikke nødvendigvis tenke alt i en rett på en måte. Merker at snuppa mi liker det best også. Og her er kvelds ofte en skål med litt av hvert; tomat, agurk, ost, eple, skinke.

Jeg har også tro på å ikke ha "forbudte" matvarer. Husker så inderlig vel en jente som var i bursdagsselskap til min eldste datter. Hun fikk ikke sukker eller snop. Hun var vel 5 år da. Vi hadde sjokoladekake i langpanne, og gjorde ikke annet enn å spise hele selskapet igjennom, helt utsultet på sjokolade!
Ikke det at snuppa var veldig mye bedre i et bursdagsselskap for litt siden. Det var vel nesten første gangen hun fikk smake på sukker, og hun stjal alle seigmennene på kaka

Jeg har ikke tro på forbud eller begrensning av mengde mat til små barn. Mine spiser i rykk og napp, plutselig mye, andre ganger ganske lite.

Første gang minstejenta fikk sjokoladekake satt hun bare og lagde smuler av den (hun hadde spist mat lenge før det, kjøtt, fisk, alt mulig). Men hun likte det ikke. Eldstejenta kan spise det, men foretrekker sjokolademousse (som det er lett å lage ganske sunn).

En del utfordringer med kosthold og barn er det jo.
-Barnehagen serverer langt mer høykarbo.
-Bursdager er utenfor kontroll, og selv om de ikke er hverdagen, er det ikke så sjelden heller når barnet går i storbarnavdeling. I flere bursdager får barna hver sin godtepose med hjem etter alle kakene.
-Besteforeldre. Det er ikke alt jeg liker at barna får, men jeg kan jo ikke og vil ikke bestemme alt. Har strammet opp litt, nektet dem å gi gele for eksempel. Synes ikke noe om å prøve å gi sånt til 9 mnd gamle babyer.
-Lett å ty til nødløsninger som en pakke rosiner på biltur og slikt. Eller når vi skal på handlerunde (ukeshandling) rett etter barnehagen, barna er sultne og det tar lenger tid enn vanlig før det blir middag. Kan bli en banan. Eller en bolle, når pappaen får velge.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat