Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-13, 14:11   #132
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Jeg er intr i å vite hvilken kunnskaper man har når man uttaler seg såpass bastant. Om jeg skal forholde meg til uttalelser, foretrekker jeg at de kommer fra sikre kilder med god kunnskap slik at jeg vet at det er tyngde bak det som blir sagt. Generelt stoler jeg mer på en faglært enn jeg gjør på folk som kun har egne erfaringer og overbevisninger som grunnlag for sine meninger. Derfor lurte jeg på hvilken utdannelse Kula har innen faget.

Helt greit det. Bare husk at også "de lærde" kan ta feil. Og gjør det ofte. Det kan man se ved å se på hvor mye "god forskning" som ikke holder i mer enn noen få år før man får ny viten. Det er gjerne heller ikke sånn at en person alltid har rett eller alltid tar feil. Man må faktisk sjekke hver påstand, ikke bare hver person...

Om jeg skal si min erfaring - ikke bare på lavkarbo eller innen ernæring, men generelt, så trenger man å gå både eksperter og "vedtatte sannheter" etter i sømmene med jevne mellommrom. Veldig ofte medfører ikke tung utdanning innen et fag at man faktisk stiller spørsmål, sjekker fakta og tenker selvstendig, men heller at man lærer å gå i takt og hoste opp vedtatte sannheter. Ny forskning blir ikke riktig dersom den bygger på feil forutsetninger...

Ære være de som faktisk tør å stille "dumme" spørsmål ved såkalte "grunnleggende sannheter" som... f.eks "er vi sikker på at kolesterolet vi spiser havner i blodårene"? (Ikke alle keisere går nakne, men det gjelder forbausende mange når man faktisk begynner å se seg om. )

Jeg er også sikker på at etter 30-40 år med lavkarbo så vil vi få oss noen a-ha-oppdagelser med hva vi anser som "vettug info" innen lavkarbo også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat