Vis enkelt innlegg
Gammel 01-11-11, 00:50   #118
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Lavkarbokosthold for små barn

Jeg stilte opp i en spørsmålsrunde om lavkarbo og trening hos www.fristendelavkarbo.wordpress.com, og fikk et spørsmål om barn og lavkarbo. Her er svaret jeg gav der:

Sitat:

Evolusjonært sett er det ingen grunn til at et fornuftig sammensatt lavkarbokosthold skal være negativt for et barn. Fett og protein er viktige byggestener, både for kroppen og hjernen/nervesystemet, og disse bør uansett prioriteres. Det er gode grunner til å være forsiktig med proteininntaket de første leveårene (nyrebelastning, utvikling av allergier),
så etter min mening bør fett absolutt være hovedenergikilden.
Karbohydrater fra sukker, som kommersiell barnemat generellt inneholder alt for mye av, er bortimot verdiløst. Karbohydrater i sin naturlige form gjennom f.eks. frukt og bær er å foretrekke, da disse matvarene også bidrar med en del vitaminer og mineraler som er viktig for utviklingen.
Det er viktig at barn får smake på mye forskjellig mat, slik at blant annet smakssansen utvikles riktig. Det er også et sosialt aspekt ved mat, som er viktig å ta hensyn til. Mat skal ikke være forbundet med noe farlig! Ikke fokuser på at kostholdet skal være lavkarbo, og hvertfall ikke finn på å telle antall gram karbohydrater barnet får i seg. Husk at barnet skal få med seg et sunt forhold til mat hjemmefra!


Det er ingen gode grunner til å prakke på barnet søtsaker om det ikke ber om det selv (ikke da heller). Det værste jeg ser er små barn med brus på tåteflasken, fordi foreldrene skal være «snille». Eller at foreldre forsyner barnet med søte kjeks og liknende under handleturen, for at det ikke skal bråke. Kall meg gjerne ekstrem, men jeg synes virkelig det er en uting at enkelte foreldre lærer barna sine at slikt er greit!



Fornuftige mengder lørdagsgodt er ikke noe problem, men vent til barnet er stor nok til å ønske det selv, det er ingen poeng i å sette slikt fram til et lite barn som er mer opptatt av å følge med på barnetv! Dette er en typisk besteforeldre-problemstilling, «man må jo kose seg litt»!


For å oppsummere, så har jeg ingen betenkeligheter med at et barn kan leve godt på et balansert lavkarbokosthold. Ikke vær redd for å servere matvarer rike på naturlig fett, som smør, oster, avocado, oliven og fet fisk/kjøtt, og la barnet forsyne seg fritt av frukt, bær og grønnsaker. Vent med søtsaker til barnet selv interesserer seg for det, og begrens gjerne mengdene ved å innføre f.eks. lørdagsgodt.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat