Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-05, 19:52   #22
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Skuffet

Opprinnelig lagt inn av themonk


Jeg må si at boka skuffet. For min del var det lite nytt som stod der. Forsåvidt interessant å lese om "The seven county studies".

Deler av boka er rett og slett dårlig skrevet, og flere påstander mangler backup. Hvis jeg var skeptisk fra før ville ikke det hjulpet noe særlig. Det er dårlig referert til kildene. En del av studiene det er vist til er dårlige eksempler. Blodsukkerkurvene er fine, men for eksempel høneforsøket til Lutz selv virker lite overbevisende. Blant annet sier resultatene ikke noe om reproduserbarheten (i form av f.eks et standardavvik.), og da blir det litt meningsløst. Kapittelet om energiproduksjon er alt for langt og sier i grunnen lite om hvorfor fett er den beste energikilden. Han forteller om Krebs syklus, men glemmer å nevne at reaksjonen er avhengig av karbohydrater for å gå. Er det fordi han har valgt å overse det?

Det er fint at en bok som dette blir oversatt til norsk... men det er andre bøker jeg heller kunne tenke meg å se i norske bokhyller, som både er bedre og morsommere skrevet i tillegg til at det er gjort bedre research i forkant.

Må si meg uenig i deg her Themonk...

For det første, så er dette ikke en vitenskapelig avhandling, men en bok tiltenkt allmenheten... så om du lurer på holdbarheten av enkelte forsøk, ja så gjør som meg, bestill dem gjennom BIBSYS, og du har dem i løpet av ca. 1 uke.

Når det gjelder standardavviket mv. så sier det seg selv av denne typen statistske sannsynlighetsberegninger ikke hører hjemme i en slik bok, da jeg neppe tror at de fleste vet hva de ulike signifikanttestene er i det hele tatt… Ønsker du denne informasjonen, ja så bruk BIBSYS slik jeg gjorde.

Og kapittelet om energiproduskjon viser faktisk hvorfor fett er bedre som energikilde enn karbo… og det er da frie fettsyrer er de eneste som blir ført direkte inn i mitokondriene ved hjelp av L- Karnitin UTEN å måtte gå igjennom en spaltingsprosess, som karber må, før de omdannes til Acetyl CoA gjennom den såkalte betaoksidasjonen. For som du vet, så må karbohydrater først omdannes til Pyruvat før det kan tas inn i mitokondriene og omdannes til energi.

Og at Krebs syklus er avhengig av karber for å fungere… hvor har du det fra??? I mine amerikanske og engelske cellebiologibøker står det ingenting om det… for faktum er det at pyruvat blir omdannet på samme måte som fett når det først er omdannet til pyruvat i cytosolet gjennom det Lutz populærvitenskapelig kaller for en fermenteringsprosess, noe det faktisk er, men som du vet, har et annet navn… glykolyse.

Når så pyruvat kommer inn i mitokondriene fra glykolysen, må det omdannes til acetyl- koenzym A ved en enzymreaksjon før det kan bli oksidert.. For Acetyl- koenzym A er selve utgangspunkt for neste trinn i produksjonen av ATP inne i mitokondriene.

Syklusen som oksiderer acetyl- koenzym A, kalles også TCA-syklusen. Elektroner fjernes fra acetyl- koenzym A, og karbondioksid (CO2) dannes som et biprodukt. Karbondioksid er det oksiderte produktet av acetyl CoA…

Skulle gjerne vite hvor i Krebs syklus karbohydrater er nødvendig, for husk at både karber og fettsyrer er bygd opp av Carbon, Oksygen og Hydrogen. Videre får vi en tilføring av P, fosfor i Krebs syklus, i forbindelse med dannelsen og spaltingen av ATP og ADP.

Her er forresten en llustrasjon av Krebs syklus… se vedlegg...

For når det gjelder oxaloacetate, C4H4O5--,så dannes dette faktisk av Malate, og ikke av karbohydrater på SLUTTEN av Krebs syklus... og har ingenting med utelukkende karbohydrater å gjøre... det dannes gjennom omdanningen av Acetyl CoA, som også er produktet av betaoskidasjonen av fettsyrene inne i mitokondriene, i tillegg til at det dannes av oskidasjon av pyruvat dannet gjennom fermentering i cytocolet...

Det som mange gjør feil, er at de sidestiller produksjonen av oxaloacetate, C4H4O5--, med oksidasjonen av pyruvat til Acetyl CoA, som så korekt blir omdannet til oxaloacetate, på slutten av syklusen, som så reagerer med nytt tilført Acetyl CoA, og syklusen starter på nytt igjen. Det man imidlertid glemmer, er at Acetyl CoA også dannes av fettsyrer gjennom betaoksidasjonen inne i mitokondriene...

Vel… tror dette er nok i første omgang… så jeg venter heller på tilsvar med dokumentasjon fra deg jeg før jeg går videre i argumentasjonen….


Sist redigert av Ziggy : 16-01-06 kl 08:37.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat