Vis enkelt innlegg
Gammel 28-09-12, 21:16   #11
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Stevia inn! Aspartam ut?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mer om aspartam. Det refereres et par studier hvor det i den ene antydes at man kan få insulinutskillelse av aspartam og dermed også fettlagring. I den andre studien ser det ut som at mus blir mindre insulinsensitive. Jeg er ikke så glad i musemodellen siden vi tross alt ikke ER mus, men men...

http://articles.mercola.com/sites/ar...9_DNL_artNew_1

En helt grov tanke fra meg:
Kan man sammenlikne insulinsentitivitet med smakssensitivitet for søtt? At det kan være lurt å venne seg til å bruke lite søtt? Nja - det stemmer ikke, fordi maten vår er overflommet at karbohydrater som påvirker insulinet, men som ikke er "søte" i smaksmessig forstand. (Sånn apropos karbohydrater - thaisvigerinna mi sier at der hun kommer fra så spiser de nypoteter som snacks - med sukker på... )

Dog - siden få av de alternative søte smakene ser ut til å være sikre eller trygge i store mengder så ser det ut for at det uansett kan være et nyttig hjelpemiddel å venne seg ned i søtt.

Mercola er kanskje det siste stedet du skal lete etter god informasjon om helse og kosthold. Han har flere ganger blitt anmeldt av myndighetene for å komme med hårreisende helsepåstander for å selge produktene sine.
http://www.quackwatch.com/11Ind/mercola.html

Insulinutskillelse er heller ikke ensbetydende med fettlagring. Det er viktig å skille mellom midlertidig høye insulinnivåer i forbindelse med måltid og kroniske insulinnivåer over tid.

Stevia har en ADI som er 10 ganger lavere enn den for Aspartam. Den nye vurderingen av aspartam ble utsatt grunnet dårlig datagrunnlag på DKP, som er et nedbrytningsprodukt som kan dannes ved langvarig lagring under uheldige forhold. Det ble ikke funnet noen grunn til å endre ADI for aspartam på bakgrunn av de studiene som er gjort på søtstoffet, og det ble heller ikke etterspurt mer forskning.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat