Tråd: Barn på LCHF
Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-11, 08:08   #26
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Her er hva Torkil har å si om saken:


Jeg stoler på han og Fedon, som jo faktisk har tatt seg bryet med å skrive ei bok om dette. Stoler fullt og helt på at jeg gir det mest verdifulle jeg har - barnet mitt, en fantastisk start på livet. Lavkarbo, men langt i fra ketogent.

Teoretisk er det mulig at du har 100% rett, men barn er nå barn og det er mye mer enn bare teorien ved dem gitt. Det vet vel du, som tross alt har noen selv. Dattern min hadde f.eks ikke spist på 4 dager i går, så da fikk hun det eneste jeg vet hun vil spise, havregrøt med blåbær og sukker. Jeg burde kanskje heller ventet i 3-4 dager til, til hun ville spise noe rent kjøtt?

Skal like å se det barnet som kun spiser kjøtt, grønnsaker og en porsjon bær om dagen igjennom hele oppveksten.. Det er jo også miljømessige faktorer som spiller en STOR rolle i hva barn og ungdom spiser. Burde kanskje ikke være sånn, men det er ikke en faktor man bare kan pusle vekk og overse.

Er det spesielle grunner til å spise ketogent, klart man skal prøve å få det til, men hva er poenget med at små barn, helt uten overvektsproblemer, skal spise ketogent? De sulter ikke på næringsstoffer ved å spise karbohydrater, så lenge det holdes på et fornuftig nivå.


Men du stoler altså ikke på Gary Taubes for eksempel, som også har skrevet en bok (mursteinsbok), og som har tatt for seg ekstremt mange vitenskaplige dokumentasjoner - det er jo det som er hele basisen for boka.

Man leser det man ønsker å se. Jeg skrev at ingen barn TRENGER ris, brød osv osv. Ikke at det er skadelig med litt ris, brød osv osv. Bønner er uansett ikke menneskemat - spør Dag Viljen om hvorfor, hvis du lurer. Men spiser jeg og min familie bønner? Ja, 3-4 ganger i året, om vi har lyst på noen ekstra til Taco`n. Spiser jeg brød? Ja, nesten ei skive hver dag, altså Fedons grove så klart - greit å ha noe å suge opp smøret og eggegulen med som siver ut av stekte egg.

Det er utallige mennesker som har vokst opp på 100 % kjøtt kosthold, og som ikke har hatt mangel på noe som helst. Som Scartz sier, vi er utrolig tilpasningsdyktige, kanskje det mest tilpasningsdyktige dyret på planeten. Mange eskimoer og inuitter levde slik, det vet vi av Vilhjalmur Steffansson og Helge Ingstads bøker. Masaier spiser litt mer grønt, men fortsatt så lite at det er verdt å bemerke, fortrinnsvis fordi de mener at det er mat for kuer, ikke for mennesker. Mange slanke mennesker, barn og voksne er i ketose om natten, simpelthen fordi de kanskje har spist litt lite dagen før, og fordi de har en sunn fettforbrenning. Men innlegget mitt handlet ikke om ketose og at barn må/bør/bør ikke være i det.
Det handlet om - at barn IKKE TRENGER/MÅ HA/ brød, pasta, ris osv osv.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat