Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-15, 01:59   #20
Honningtre
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2015
Innlegg: 8
Honningtre er på en erverdig vei

Sv: Økende smerter - reumatisme? Anti-inflammatorisk kosthold?

Nei, man trenger absolutt ikke ha angst eller depresjoner selv om man har fibromyalgi. Det mest typiske, er at smertene "flytter seg rundt" i kroppen, og at det forverrer seg i takt med været. Dog har mange i tillegg kroniske smerter i rygg og nakke. De trykkpunktene for fibromyalgi, er punkter en lege eller en revmatolog vil vite hvor er. Man kan ikke sjekke seg selv for disse. Mange er veldig slitne, og har søvnproblemer, men det er heller ikke "nødvendig" for å få diagnosen. Mange har B12 mangel eller lavt stoffskifte, og det kan man behandle for seg. Likevel er det en del som er trøtte fordi de aldri kommer ned i den dypeste søvnen i løpet av natten. Dessuten kan man ha problemer med å få sove. Jeg må ofte sove ni - ti timer før jeg føler meg relativt uthvilt. En del har irritabel tykktarm, en del har ikke. Har man mye smerter i ledd og muskler, bør man uansett bli henvist til en revmatolog. Han eller hun vil foreta en grundig undersøkelse (som for min del var smertefull) for å avdekke om det er artrose i noen ledd eller dårlig bevegelse. Hvis det kjennes sånn ut, vil det bli rekvirert et røntgenbilde slik at en diagnose kan settes.

Honningtre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ymse Svar med sitat