Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-09, 20:14   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Høyfettkosthold og utholdenhet

I min søken etter info for trening av utholdenhet plukket jeg også opp at lavkarbo sammen med styrketrening (for styrke/størrelse få nok reps) går kjempefint uten tilskudd av karbo. Når du utfører styrkeøvelser hentes energien fra ATP/kreatin en god stund før evt melkesyre kan tre inn. Ergo, man er ikke avhengig av særlig karbolagre for å utføre tunge løft. Derimot er kreatin nok viktigere. Jeg forstår at melkesyre ikke er noe man ønsker i muskel eller styrkebygging ?

Videre gir inntak av høyverdig protein etter trening absolutt det meste av den restituerende effekt man er ute etter for optimal restitusjon. Som jeg forstår, er karbo da bare kremen på toppen for utholdenhetsutøvere. Protein øker insulinet nok til at de anabole effektene som trengs trer inn til største delen. Etter trening er insulin viktig for å åpne opp for opptak av proteiner inn i cellene for reparasjon.

Dog er min erfaring at inntak av karbo etter trening virker svært lite innpå min normale forbrenning. Jeg kanskje blir littegrann trøtt etterpå, men en normal (ferdigtrent) kropp tolererer insulin og blodsukker helt fint i timene etter trening. Denne evnen til å takle uvanlig mye blodsukker og insulin etter trening er i mitt hode et bevis på trenings positive effekt på kropp og helse.

Men jeg tror du klarer å drive god muskelbygging på ketogen/lavkarbo kost. Jeg tror inntak av høyverdig og nok med protein i kosten og spesielt umiddelbart etter trening er det viktigste du gjør. Deretter er det vel kombinasjon av treningsmetoder som gjelder og det kan jeg ikke for muskelbygging.

Det viktigste i mitt hode er at du opprettholder en jevn fettforbrenning gjennom å ikke leke med karbo før trening, akkurat som Pål forklarer. Du trenger ikke karbo under heller da du ikke forbruker noe særlig (tror jeg ! men jeg har merket når jeg har vært helt tom for karbo selv, men kanskje jeg utfører styrkeprogrammet uten nok pauser og får melkesyre...). Men protein etter trening !!

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat