Vis enkelt innlegg
Gammel 28-01-09, 20:59   #4
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Er du Pål Jåbekk? Takk og lov for at det finnes folk som deg!

Jeg sitter akkurat nå og leser om lavkarbo i et ukeblad (jada, vet seriøsiteten der) hvor en lege uttaler seg om LCHF diett.

Han sier: "Jo lenger de spiser høyfett/høyproteinkost, desto større er sjansen for langsiktige ulemper. Reaksjonene kan kommet etter ti-tjue år. Lavkarbomat med et høyt innhold av animalske proteiner og fett fra kjøtt vil langsomt, men sikkert bidra til benskjørhet, degenerative sykdommer i nervesystemet og hjernen, hjerte- og karsykdommer, mage- og tarmsykdommer samt økt risiko for kreft".

Hvordan er det mulig å komme unna med slike grove usannheter! Jeg har veldig lyst til å skrive en mail til han å spørre hvor han har dette fra, og om han kan komme med vitenskapelige beviser for det. Har lyst til å klage til Allers også for å trykke sånt vås som det. Har du et par linker jeg kan gi disse vranglærte "ernærings-ekspertene".

Hei Veggpryd
Etternavnet mitt er Jåbekk, ja. Jeg synes man burde si ifra eller i det minste spørre om dokumentasjon på sånne uttalelser. Desverre er det mange av dem.

Tror faktisk ikke at det er gjort kostholdsstudier over så lang tid som denne legen sier er skadelilg, så hvordan han vet at det er farlig vet jeg ikke. Tror den lengste studien som kan brukes er Framingham studien, men den ser bare på risikofaktorer. Den har blant annet vist svært forhøyet risko for død også av hjerte- og karsykdom, ved lave kolesterolnivåer.

Det er ingenting urimelig med å spørre om kilder, selv om uttalelsen er i et ukeblad.

Vet du forresten hva legen heter?

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat