Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-09, 18:08   #14
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei Pål, takk for et informtivt innlegg!
Du sier still spørsmål, så jeg benytter sjansen jeg og spør om noe jeg har lurt på en stund og ikke har funnet noe detaljert svar på her inne.

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Og en siste ting, ikke tell kalorier. Det er ikke hvor mye du spiser som bestemmer hvor mye du går ned i vekt eller om du klarer å holde vekten nede, men hva du spiser.

Det sies jo overalt her inne at antall kalorier ikke er viktig på lavkarbo, og jeg lurer litt på årsaken til dette. Man har jo alltid fått proppet hodet fullt av påstander om kalorier inn - kalorier ut, men på lavkarbo/ketogen diett så sies det at det ikke spiller noen rolle hvor mange kalorier man får i seg da det er selve forbrenningen som er forandret.
Den klarer jeg til en viss grad å kjøpe, siden jeg jo vet at forbrenningen er en annen i ketose enn utenfor. Men hvordan stiller det seg i forhold til kaloriinntak?
Er det sånn at man fortsatt må forbrenne mer kalorier enn man tar inn for å gå ned i vekt også i ketose, slik man tradisjonellt alltid har sagt ved vektnedgang? Enkelte sier at årsaken til at man ikke teller kalorier i ketose (evt på lavkarbo) er fordi man automatisk spiser mindre ved fettrik kost og at kaloriinntaket dermed blir redusert av seg selv. (Man blir mett av fett, etc.)

Eller er det sånn at i ketose så er ikke en kalori en kalori lengre, og det spiller ingen rolle om man får i seg 1800 eller 3800 så lenge man ikke spiser karbo men istedet spiser masse fett. Jeg heller mest mot denne teorien, men hvordan fungerer dette i praksis? Det har jeg nemlig aldri helt fått taket på.

Selv tenker jeg ikke så mye på kalorier, men i programmet jeg bruker for å regne karbo, så dukker kaloriene automatisk opp også. Med andre ord ser jeg de jo selv om jeg ikke tar hensyn til de. Enkelte dager er inntaket skyhøyt, andre ganske lite. Jeg er som regel god og mett uansett.
Men hva skjer egentlig med overskuddskaloriene når jeg er i ketose?

På forhånd takk for svar til en som sannsynligvis har litt tungt for det.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat