Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-09, 19:44   #18
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Kan nevne at i museforsøk der mus blir gitt en ketogen diett, så øker de varmeproduksjonen og aktivitetsnivået sitt. Energiforbruket går opp både på grunn av av økt varmeproduksjon og økt aktivitet.

Jeg tror ikke det er gjort lignende forsøk på mennesker. Men det rapporteres ofte om at folk føler seg mer opplagte, og at det er lettere å være aktiv når de er på ketogene dietter. Noen kjenner også at de blir varmere på et slikt kosthold.

Jeg kan selvfølgelig ikke si sikker at vi mennesker reagerer på ketose på denne måten, men det er veldig sannsynlig og kan forklares gjennom kjente fysiologiske prossesser.

Jeg vet ikke hvorfor Torkil ikke anbefaler tung fysisk aktivitet på dietten. Det er ingen kjent grunn til å unngå det, bortsett fra at noen typer aktivitet kan oppleves noe tyngre i en overgangsfase.

Trening øker forbrenningen under aktivitet og på lang sikt. Men metabolismen går opp og ned. Det er nødvendig å hvile/restituere etter fysisk aktivitet. Gjør vi ikke det, blir den gradvis brutt ned. Derfor sørger kroppen for at du hviler etter aktivitet.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat