Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-09, 21:39   #20
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Dette stemmer ikke.

Jeg gikk ned 30 kilo i løpet av ca 8 måneder. Jeg tok stikkprøver underveis, og kaloriinntaket var omtrent det dobbelte av hva det var før jeg begynte med lavkarbokosthold.

Energiinnholdet (kcal/Joule) i et stoff måles ved å brenne det i et bombekalorimeter. Hvordan den kjemiske fabrikken som kalles "kroppen vår" benytter seg av energien i maten er jo svært annerledes. Fett alene påvirker ikke blodsukker/insulinnivå og det er dermed helt uten relevans å tenke tradisjonelle "kalorier" fordi kroppen ikke lagrer fett uten høyt insulinnivå.


-

Hei.

Jeg har sett lignende vekttap på ketogene dietter som har varier mellom ca 800kcal og over 2000kcal. Det er full mulig å gå ned i vekt selv om man øker energiinntaket. Om du har økt energiinntaket ditt men fortsatt har gått ned i vekt, så må energiforbruket også ha gått opp. Noe annet er så vidt vi vet umulig.

Om målingene dine stemmer, og du mener at du ikke har hatt et høyere energiforbruk, så må energien ha fosvunnet på en måte. Det naturlige ville da være å tro at den forsvant gjennom avføring. Det er så vidt jeg vet ikke observert at vi kan kvitte oss med store mengder energi på denne måten.

Det er riktig at energiinnhold blir målt i bombekalorimeter. Men energi kan verken forsvinne eller oppstå. All energi som kommer inn i kroppen teller derfor. Selv om det kommer som fett. Kroppen kan lagre energi fra fett også uten insulin, men i liten grad.

Jeg er enig i at det å regne kalorier ikke virker veldig bra på en en kompleks organisme. Men alle energi inn og ut må regnes med.

Jeg prøver ikke å undergrave noens resultater på lavkarbohydratdietter. Jeg tror også at den første termodynamikkloven stemmer.

Tror ikke egentlig vi er uenige, bare at vi snakker litt rundt hverandre

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat