Vis enkelt innlegg
Gammel 06-08-05, 10:00   #1
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Langsteking av kjøtt

Jeg skulle til å sette en elgstek i ovnen og da måtte jeg lete opp dette, og da tenkte jeg at jeg kunne dele ..


TINING



Frossent kjøtt/fisk skal helst tines i kjøleskap (om krise, i kaldt vann). Beregne 10 timer tinetid per kg kjøtt. Unngå å bruke mikrobølge-ovn.





OVNSTEKING



Kjøtt og fisk bør stekes i ovnen og på relativt lav temperatur <85°-95°> - gjerne i varmlufts ovn.



Kjøttet/fisken blir

- saftigere

- mer vellsmakende

- mørere

- bevarer nærings-stoffene bedre

- trenger ikke hvile før oppskjæring



Ved 72°C koagulerer proteinet og fuktigheten renner ut.



Stekeposer, folie, Rømertopf etc har ingen hensikt ved steking på så lav temperatur.



Rosastekt svin har ikke vært farlig siden 1953 – alt svin testes for trikiner.



Ved steking under 100°C trenger man ikke brune kjøttet før ovnssteking for å lukke porene. Men man kan velge å brune det litt for smak eller utseende.



Dersom ’steken’ blir ferdig før gjesten har kommet, dvs du trenger å holde maten varm, da kan du

- lufte ut ovnen

- sette ned termostaten på ovnen til kjernetemperatur

- lukke døren

En robust stek kan stå slik i 2 timer.





Steketemperatur !

(Ovnen)



· Møre deler av vilt 120°C

· Juleribbe 230°C/200°C

· Alle andre typer kjøtt og fisk 90°C





Kjernetemperatur ! (Kjøttet)



· Rød fisk: 56-58°C

· Hvit fisk: 60°C

· Svinefilet, kylling, kalkun: 60°C

· Skinkestek, lammestek: 68°C

· Rødt kjøtt, møre deler: 56°-60°C

· Rødt kjøtt, steker: 64°C

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat