Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-12, 20:21   #6
Uvêr
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Nomade
Innlegg: 6
Uvêr er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg leve på dette?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Melk, korn og belgfrukter er jo ikke nødvendigvis lavkarbomat (jeg spiser ihvertfall ingenting av dette ) Nøtter er en fin kilde til mye god næring og fett, men du har enormt mye mer og velge imellom!

Alt av kjøtt, fugl, fisk (fersk, røyket, saltet) og sjømat, dvs at alle animalske proteinkilder kan du fint spise
Det er der jeg begynner når jeg skal planlegge hva jeg skal spise.

Deretter velger jeg grønnsaker til: Sopp, paprika, løk, blomkål, rosenkål, brokkoli, asparges, sellerirot, chili, hvitløk.... (og sikkert ganske mange flere også). Disse kan kokes, gratineres, stekes mm. sammen med godt krydder feks.

Så er det fettkildene. Majones inneholder ikke melkeprodukter, og du kan fint lage majones og dressinger selv. Avokado, laks, makrell, ørret, marmorert kjøtt, kylling med skinnet på er fettkilder fra naturlig mat. Oljedressing på salat feks? Kokosolje er optimalt på et lavkarbokosthold også.

Er du også allergisk mot osteprodukter? Du kan sannsynligvis uansett spise smør. Er du ikke allergisk mot ost, kan du spise feta, brie, hvitost, parmesan, mozzarella - om du da tåler det selvfølgelig
Tåler du fløte, eller er det spesifikt melk du ikke tåler?

Jeg inntar nesten ikke noe av det du er allergisk mot, og føler at jeg har et kosthold som er så variert at det finnes nesten ikke grenser.

Skal du ikke ned i vekt kan du også legge til noe frukt i kostholdet ditt. Lever du lavkarbo og skal ned i vekt, velg frukt med mindre kh enn verstingene (banan er versting) Piel de sapo melon og jordbær har ca like mye kh pr 100 gram. En klementin rundt 4 g kh pr stk.

Forsk litt rundt på alt du KAN spise, lag deg gjerne ei liste fordelt på protein, fett og karbohydrater så ser du selv alle valgmulighetene du faktisk har

Jeg vet ikke om du har spist lavkarbo en stund og så fått oppdatert status på allergier, eller om du nå SKAL begynne og spise lavkarbo. Mine erfaring er at etter lang tid uten matvarer man tidligere har reagert på vil kunne gjøre at du etterhvert vil tolerere SMÅ mengder av og til, men det får bare tiden vise

Ønsker deg uansett lykke til, spør i vei om det er noe du lurer på, så skal nok alle de flotte forummedlemmene bidra med sin kunnskap og erfaring

ps, for å lære mer om ernæring, hvor du finner det du trenger og HVA du trenger, stikk innom Vegard Lysnes blogg "frisk og funksjonell". Han har laget en veldig fin oversikt over vitaminer, mineraler, sporstoffer og andre næringsstoffer

Tusen takk! Dette var til god hjelp! Har sopp noe næring?

Uvêr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder på min måte. Svar med sitat