Tråd: Natriummangel
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-11, 16:42   #6
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Natriummangel

Jeg har ikke påvist d-vit mangel, ved siste måling 114 (50-150) og jeg har ikke tenkt å ta det tungt om jeg kommer over heller... Normalområdet er annerledes i Sverige og anbefalt daglig dose er dobbelt så høy (20mg). Stockholm har dobbelt så mange soltimer i året som Oslo. Så det kommer an på om man måler det man tror man måler, når man skal drive evidensbasert forskning.

Jeg spiser vit d3 med styrke 2.000 iu = 400 mg og tar innimellom to når lysten på å motsette meg offisielle helseråd brenner i mitt hjerte. Sist vi spiste tran her i huset, var sambo oppe i fire spiseskjeer tran utover dagen.

Hvis du skal ha opp d-vitamin nivået, tror jeg du kan gjøre noen endringer. Sjekk at du spiser vit D3 og ikke en av de fire andre variantene. Norsk helsevesen holdt lenge på med tilskudd av vit d2 som ikke er biotilgjengelig på samme måte. Ta pillene til middag eller hva som er det feteste måltidet, ettersom vitaminet er fettløselig, hjelper det på opptaket.

Og vær klar over at den norske anbefalte dosen for vitaminer og mineraler handler om å forhindre mangeltilstander, ikke hva som er optimalt. Jeg tror ikke 30 mg er noe særlig mer enn vedlikeholdsdose, man får ikke bygget seg opp noe lager. Dersom du skal kjøpe noe d3-tilskudd fra utlandet, velg fra EU-land, da blir det ikke stoppet i tollen.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat