Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-08, 17:52   #24
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Jeg har bakt og tatt bilde av OE-nøttebrød og Optimale Vafler

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er en stund siden nå, var rett før jul, men jeg tenkte jeg kunne legge ut bildene (slenger med oppskriftene og da, så alt er på en plass). Bildene er litt dårlige, da lyset på kjøkkenet er så dårlig, men la gå:

OE-nøttebrød

P 10.2g, F 43.8g, C 5,6g 1,0 : 4.3 : 0.5 475 kcal
Smør en brødform med rikelig smør. Ta et halvt kilo hasselnøtter og kjør dem i en food prosessor til det ligner et tykt nøttesmør. Tilsett 100 gram mel, 2 ts. Bakepulver og en halv ts. muskat. Rør godt. Ha i 15 egg og 110 gram fløte (ca 1,1 dl).Tilslutt tilsettes 250 gram smeltet smør, og alt blandes godt.

Hell røren i brødformen, og la det være igjen 3 cm til toppen sånn at brødet kan heve. Stek i 40 minutter på ca 200 grader og la brødet avkjøles i ovnen. Dette brødet ser ut og kjennes ut som helkornbrød. Det kan spises som alt annet brød med kjøttpålegg, stekt egg osv.

Husk å sjekke med en strikkepinne om det er ferdig bakt før du skrur av ovnen og lar det stå til avkjøling. Blir det for brunt på topen, er det bare å lkegge over et flak med bakepapir på slutten.


Temperaturen på ovnen vil variere fra ovn til ovn, så prøv deg fram. Alt fra 190-220 grader er temperaturer som burde passe bra til disse brødene!






OE-vafler/pannekaker:

*300 gr cottage cheese
*9 egg
*100 gr smeltet smør
*1 ts salt
*80 gr bokhvetemel
*2 dl rømme (eller fløte, men rømme blir best)
*evt litt vann eller mere fløte til speing
*1/2 ts kanel eller kardemomme, eller begge deler (kan sløyfes)
*Søtstoff etter smak, om det trengs
*Smør til steking

Ha alt i en bolle, og kjør det til en glatt masse med stavmikser eller i en blender/food processor. La røra stå å svelle i ca 15 minutter, og spe evt med vann om den blir for tykk.

Stek vafler (eller pannekaker) - ca 12 plater.

Noen som har peil på karb-innholdet på vaflene.....?

Mvh, Hege, -som prøver skjerpe seg igjen.....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat