Vis enkelt innlegg
Gammel 13-03-13, 07:55   #1
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Barn og mengder

Pga jeg er sykemeldt etter en plastikkoperasjon for tiden så ser jeg en del å tv. I går ble jeg sittende å se en episode med super nanny. Dette var en spesialepisode der hun tok for seg kosthold og mengder mat hos barn.
Må si jeg ble litt satt ut over hvor små mengder mat barn egentlig trenger.
Hun målte opp 1 kopp pasta og kjøttsaus som tilsvarte 300 kalorier og mente at det er nok til en 8 åring.
Pizza var snakk om en kvart veldig liten pizza.
Må innrømme at jeg liker å se at barn spiser godt og at jeg roser mitt barnebarn når han spiser bra. Samtidig så ser jeg jo at han spiser mye av det han liker og lite av det som ikke er så godt. Og akkurat dette poengterte da også super nanny. Man spiser ofte pga det er godt og ikke pga man fortsatt er sulten.
Det er jo vi voksne som er ansvarlige for barnas vekt og kropp så derfor spør jeg her om det er vanlig å stoppe barna etter en liten porsjon mat eller får de spise så mye de vil?
Jeg vet jo av erfaring at vi tror vi er snille når vi lar barna få spise masse og kose seg med god mat, men på sikt gjør vi de jo ikke noe godt når de blir overvektige av for mye eller feil mat.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat