Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-12, 15:54   #7
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dette med LCHF og barns kosthold.

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Veldig enig med Carisma her. Men dette bør man vel heller følge med på barnets utvikling tenker jeg? Hvis barnet er på god vei mot overvektighet, og ikke bare naturlig polstring som barn gjerne har, så tenker jeg at de ikke nødvendigvis må gå på LCHF? Ikke at jeg er sleptisk til LCHF ift mye fett og mye karbohydrater, men jeg er mer skeptisk til fullstendig frislipp på sukker og alt for mye ferdigmatprodukter. Syndere er jo gjerne youghurt, is, frokostblandinger, hvitt mel, brus, godterier og way too much pasta og ris i hverdagen. Er jo barnene rimelig innenfor normalkurven på vekst og vekt, så er det vel ikke noen grunn til å ta bekymringene på forskudd tenker jeg. Resten vil nok komme naturlig hvis både mor og far spiser ren, naturlig mat i størst mulig grad og ikke belønner unga med hurtige karbohydrater

Ja enig her med Hypah!
men siden dere sliter litt med at sønnen ikke har klart å hente seg helt inn igjen etter influensaen, så tenker jeg det er lurt å fokusere på matglede. Hva koser han seg med? Hva liker han?
Jeg har ei lita ei på 3 år, og hennes appetitt varierer noe veldig. Noen ganger vil hun gjerne smake på maten "vår", mens andre ganger er det kun rød mat som gjelder (Pizza, pasta met ketschup, pølse m ketschup). Andre ganger er det ikke mat som gjelder i det hele tatt...
Vi forsøker å ha et variert kosthold, men lar henne spise det hun har lyst på og liker samtidig som vi prøver å få henne til å smake på nye ting.
Det viktigste for oss er å ha matglede, at vi sitter sammen og spiser og snakker sammen. Så om hun har sine røde perioder, så greit nok. Det er en periode, og hun får pasta med ketschup.
Hun er ikke lubben, har et topp aktivitetsnivå og er nesten aldri syk.
Jeg har forsøkt, virkelig forsøkt, med et gjennomtenkt lavkarbokosthold for henne (ala Fedon siden jeg selv følger den retningen), men det funker bare ikke for oss. Hun er periodespiser, liker en viss type mat i noen perioder, noe annet i en annen periode, og ikke mat overhode enkelte ganger. Så bare hun får i seg noe mat, så er jeg i grunnen fornøyd jeg da.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat