Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-10, 10:11   #21
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Høyfettkosthold og utholdenhet

Hei. Vi har altså begge slått fast at vi opplever lavkarbo forskjellig, sånn sett er vi jo like
Jeg har ingen anelse om Cocosa snacks kan hjelpe, men jeg har hørt flere som mener det fungerer som vanlig glukose omtrent, at de får mer "sprut" av det. Men, jeg vet ikke. Det jeg vet, er at på en person som er godt innkjørt på fettforbrenning, kan leveren faktisk lage 2400 gram karbo på et døgn! Dvs 100 gram i timen, i snitt, om det skulle trenges. Vanligvis gjør den ikke det. Og til det trenger den ganske mye glycerol, som spaltes av når triglyseridene spaltes opp til enkle fettsyrer. En person som gikk på ca 40 gram karbo om dagen, merket en ekstrem forbredring da han en periode gikk ned på 0 gram. Dette er ekstremt strikt, og en kan jo diskutere om det er noen vits. Noen sier at man får en bedre fettforbrenning av å innta 20 gram om dagen, enn null, andre sier det motsatte. Det som er sannheten, er at det ikke er foretatt noen dybdeforskning på dette feltet, det som istedet er sikkert, er at det er forferdelig mye "synsing" ute å går. Om du skulle gå ned fra 120 gram karbo om dagen ned til 20, la oss si en mnd, ville du fått en ekstremt mye bedre fettforbrenning. Men du ville også gått glipp av mye god mat, ikke sant? Ville en bedre fettforbrenning hjulpet deg til ny pers? Jeg tror det, men som vi begynte med, vi er alle forskjellig, så...kanskje ikke?
Personlig: Jeg har et mål 3 juli. Halvmaratonet fra ifjor(debuterte i løping 4 juli ifjor) skal forbedres med 15 min. Løper nå intervall 1 gang i uken, 5x1000 meter, 1.30 min hvile mellom hver gang.
For 16 dager siden, løp jeg intervallene på et snitt- 4.20 . Igår var snittet på 4.03. En forbedring på rundt 1 sekund per dag, altså. Jeg blir overrasket selv, over hvor mye raskere jeg forbedrer meg på dette kostholdet, i forhold til vanlig kost. Jeg har til nå hvilt veldig mye, fra 2-5 dager mellom hver tur. Allikevel skjer forbedringen så raskt. Selv går jeg nå på strikt lavkarbo, 10 gram om dagen, og forbrenningen er veldig høy. Jeg tror at siden du spiser så mye som 120 gram om dagen, så er du jo så klart ikke i ketose, men allikevel lavkarbo, Lindberg type. Etter en frokost på kun 20 gram karbo, og så nesten max fart, er det ikke rart at du møtte veggen, på grunn av tom for karbo. Kroppen din må da gå på fett, noe den er trent for, men ikke finpusset for. Min kropp fungerer nå motsatt en før. Om jeg spiser karbo nå, så går det veldig tregt og tungt, til jeg har brukt opp karboen, og DA kommer dampen, når kroppen får fettet det skal ha. Da kommer trykket, farten og utholdenheten for fullt, det er som om karboen gir for lite hurtighet og trykk i forhold til fett. På en annen side lager kanskje leveren min mye sukker, det aner jeg ikke. Nok glycerol får det jo, men en del av karbohydratene går jo også til andre ting en ren energi, de har flere oppgaver, så..who knows?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat