Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-11, 20:22   #25
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Jeg selv har ingen erfaring med overvektige barn, men jeg vet jeg ville hatt det hvis det ikke hadde vært for lavkarbokostholdet i familien.

Yngstemann i familien er 12 år, spiser ett brødmåltid om dagen på skolen, resten av måltidene er moderat lavkarbo. Jeg tipper karboinntaket på en normal dag ligger i på 70-100 g. Han drikker kun vann, syns det er best. Her har han en enorm fordel i forhold til dem som elsker brus.

Han har spist på denne måten i 4-5 år, før det spiste vi alle det jeg kaller brødbasert mat, akkurat slik Ernæringsrådet anbefaler. Da vi la om kostholdet hadde han en liten antydning til "fettpølse" på maven. Vi snakker kun om en halv til en kilo fett som var uheldig plassert. Dette indikerte at min insulinresistens var genetisk videreført (faen og...). I dag, som 12-åring er han i nedre normalområde vektmessig, men sterk som en bjørn, høy og muskuløs. Trener/konkurrerer fysisk hardt 3-5 dager i uken. Folk som ikke kjenner ham tror han er 15-16 år gammel. Han ligger an til å ta ut hele vekstpotensialet sitt, og bli i overkant av 2 meter høy. Hvem var usikker på om lavkarbokosthold er ok for barn i vekst...?

Det er ikke meningen å virke ufordragelig vellykket. Vi har hatt våre fighter, og har måttet ty til betenkelige bestikkelser og lignende noen ganger for å justere vaner. Vi har for eksempel hatt "godtelov" (hvor kommer det ordet fra?) i perioder, med en premie i andre enden. Muligens ikke helt etter læreboken, men det har fungert. Lørdagsgodt velger han selv, det går mye i sjokolade og salt snacks. Vi har aldri vært en dessert- eller kakefamilie, men når anledningen byr seg i selskaper og lignende, er det heller ingen restriksjoner, annet enn høflighetsmessige! Dette er så sjeldent at det betyr ingen ting. Vi er så heldige å kunne ta mye ferie, så han forstår godt at ferier ikke kan være generell unntakstilstand kostmessig. Det blir imidlertid noen iskremer i uken om sommeren - skulle bare mangle.

Jeg tror vi var heldige, og klarte å legge om vaner mens han fremdeles var ganske liten. Når noe først har blitt en vane går det av seg selv. Nå er han også så gammel at han uten problemer forstår hva kroppen trenger og ikke trenger.

Jeg tar med Skaldeman i min faste aftensbønn, det var han som fikk meg til å tvile på det allmektige Ernæringsrådet...


-


Sist redigert av Kula : 09-03-11 kl 20:30.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat