Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-09, 01:52   #23
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Var derfor jeg skrev vanligvis!

Sier ikke at du har feil, men "normalen" er basert på mange tusen kvinner og redigeres stadig ut i fra nye funn etc.

Du sier du har masse antistoffer. Masse er et definisjonsspørsmål som jeg har skrevet om før.

Det er lurt som du gjør å samle mest mulig dokumentasjon, men noen leger stoler bare på blodprøver de selv har forordnet (har en sånn selv), så det er ikke sikkert det hjelper!


Bare sånn angående anti-TPO. Lab-grensen der ligger på <35. Legestanden har en "buffer" opp til <65 hvor de snakker om MULIG lavt stoffskifte, mens over 65 er regnet som DEFINITIVT lavt stoffskifte/utvikling av lavt stoffskifte. Nå vet jeg ikke hva din verdi er Marita, men siden legen har sagt at du uansett kommer til å utvikle lavt stoffskifte, så skal du nok stole på det. Om du har 100 eller 1000 er egentlig uviktig i diagnostiseringen, -har du antistoffer, så har du antistoffer. Og TPO-prøven KAN sees alene i sammenhengen diagnostiseringen. Den forteller at du har antistoffer som ødelegger/kommer til å ødelegge kjertelen. De andre prøvene forteller noe om hvor mye produksjon du mangler, hvor høy dose medisin du skal ta osv.

Og jeg har også nevnt dette med normalområder tidligere. Ja, de er laget etter utsnitt av friske menneskers verdier hvor laveste og høyeste 2,5% er fjernet. MEN to ting er viktige i denne sammenheng:
1. Normalområdene varierer fra lab til lab, landsdel til landsdel osv. Dette har noe med ulike undersøkelser, ulike studiesteder osv å gjøre. F.eks er min øvre grense for TSH på 4,5. I deler av Nord-Norge ligger grensen på 10, noe som betyr at det faktisk er vanskeligere å få behandling der/du må gå lenger med sykdommen før du får behandling ut fra blodprøver. I Tyskland ligger grensen helt nede på 2,5, og det er ønskelig å ha dette som internasjonal standard.
2. Normalt for deg er ikke nødvendigvis normalt for meg. Så lenge vi ikke har tatt stoffskifteprøver mens vi var friske, så vet vi faktisk ikke hvor VÅRT normalområde ligger, og må prøve oss frem med ulike medisindoser. Forøvrig en langsom prosess... Når disse forsøkspersonene blir målt f.eks på fT4 og grensene på min lab er 9-24, så betyr det ikke at alle disse personene er friske helt fra 9-24. Det betyr at noen er friske på 9,mens andre er friske på 24. Detfor er det UTROLIG viktig at legen ser dine prøver i sammenheng med dine symptomer og plager.Du er ikke statistikk, du er et menneske... (Riktignok ikke alle leger som har skjønt det der dessverre...)

Og Marita: Kjempeflott at du samler all data du kan få tak i, det kan du få god bruk for! Og iallefall når du (jeg... ) kommer på legetime med 10000 spørsmål og symptomer osv, og verken hodet eller kroppen funker som de skal: DA er det godt å ha de "kalde fakta" nedskrevet...

Om du ikke får fullt gjennomslag for at du HAR lavt stoffskifte nå, så går det an å be om en prøveperiode med laveste dose Levaxin (25mcg) for å se om det har noen innvirkning på symptomene dine. En del leger er mer innstilte på en sånn liten prøveperiode enn på å starte full behandling. Verdt et forsøk iallefall, og hvis du da opplever bittelitt bedring med den prøvedosen, så er jo også det god dokumentasjon for å starte opp behandling...

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat