Tråd: Fylte paprika
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-04, 18:09   #19
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Så var diskusjonen i gang igjen. Med fare for å pådra meg saftige minuspoeng: På norske innholdsfortegnelser/næringsinnhold er fiber spesifisert, men allerede trukket i fra karbohydrat tallet. (Alle husker vel meg og klipappen !). I Matvaretabellen jeg sitter med her er også fiber allerede trukket fra.

I min Matvaretabell (2. utgave 2001) side 48 - finner vi Paprika, rød. Næringsinnhold pr 100 gram - 5,2 gram karb - 89 gram spiselig vare er 4.62 gram karbohydrat (allerede minus kostfiber). Paprika grønn, Næringsinnhold pr 100 gram 3,3 gram karb - 83 gram spiselig vare = 2,73 gram karbohydrat. (forklaring på hvordan man beregner spiselig del står foran i tabellen). Jeg veier alltid etter at jeg har fjernet kjerner etc. så jeg bruker det høyeste tallet. I min står ikke gul....

Som nevnt sier Fitday noe annet. Atkins sin tabell en tredje og andre tabeller på nettet spriker i alle retninger.

Tror nok Sandrine har rett. Vi er i Norge og bør vel bruke næringsinnholdet "Statens råd for ernæring og fysisk akrivitet", "Statens Næringsmiddeltilsyn" OG "Institutt for ernæringsforskning, Universitetet i Oslo"
har gitt oss i tabellen.

Trist men leitt.....og jeg som stolte på Fitday

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat