Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-05, 13:29   #5
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av marianne

Blant annet står det at Type A trenger svært lite fett i kostholdet for å fungere bra.
Altså jeg trenger lite protein og fett, hva skal jeg da ha mye av? Lavglykemiske grønnsaker?

Dersom du kutter ut proteiner og fett, går det en veg, feilernæring, med i verste fall et katastrofalt utfall. ALLE trenger proteiner og fett, karbohydrater kan vi klare oss uten. Hjertet ditt bruker kun fett som opphavet til sin energikilde, dvs nedbrutt til såkalte ketonlegemer (KL).

2 av våre viktigste organer, hjerne og hjerte, bruker begge KL som energikilde. Disse er alltid tilstede, så lenge vi har fett på kroppen, da de viktigste byggestenene er spaltet fett.

Hjernen får til vanlig 99% av energien sin fra glukose og hjertet bruker bare KL som energikilde, fordi det alltid må ha tilførsel av energi.

Lagret glukose får kroppen vår fra tilført karbohydrat og den kan selv lage det fra proteiner. Under faste kan proteinene tas fra bare en kilde, musklene våre. Under faste vil hjernen bruke 50/50 av glukose og KL. Et totalt skifte fra glukose til KL for hjernen går ikke, er blodsukkeret 0, dør man.

Det er altså ikke nødvendig å innta karbohydrater for å kunne opprettholde et normalt blodsukkernivå. Inntak av protein som gir aminosyrer under fordøyelsen kan gi nok byggesteiner for glukosedannelsen (glukoneogenese).

Byggesteinene i proteiner er aminosyrer, 9 av disse kan vi ikke lage selv, de kalles essensielle aminosyrer, og hovedkilden for oss er proteiner. Musklene dine er bygd opp av proteiner, grønnsaker har et vist proteinnivå, men det er lavt.

Mao, ikke gjør det du skisserer over! Det kan medføre at du sakte men sikert fordøyer din egen kropp.

Tanken bak blodtypedietten er evolusjon (tror jeg). Den postulerer at forskjellige grupper mennesker har utviklet seg med forsjellige miljøer rundt seg, og derfor tilpasset seg næringstilbudet i sitt miljø.

Gå 30 000 år tilbake. Hva overlevde våre forfedre på? Jo det de fant til enhver tid. Det var en blanding av fangst og høsting, og prisgitt naturens årstider. I tillegg gikk de i snitt 40 km hver dag. Tenk på det, 40 km, og var du heldig fant du ei god rot å tygge på!

Dvs mennesket har utviklet seg til å overleve på et balansert kosthold. I prinsippet trenger vi bare proteiner og fett for å overleve, men for å leve friskt og godt, bør vi også få i oss grønnsaker, frukt, nøtter m.m. Det vi ikke trenger er raffinerte karbohydrater.

Vi har den luksusen at vi kan velge mellom fisk og kjøtt, det hadde man ikke i Norge for 100 år siden, men selv ikke da avgjorde blodtypen hvilke matvarer man overlevde på.

Mao, jeg tror ikke på blodtypedietten. Det du skisserer ovenfor, er i beste fall uheldig for deg dersom du gjør dette. Gå heller over til et naturlig kosthold.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat