Vis enkelt innlegg
Gammel 10-05-05, 09:09   #7
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av marianne

Jeg har for eksempel erfart å gå ned lettere med South Beach Fase 1 enn med dietter med mer protein/fett (Lindberg, Sone, www.SpisDegSlank). Jeg har også gått ned/holdt vekten nede med Blodtypedietten (før jeg lærte om Lindberg ). Det er vel ingen tvil om at vi er forskjellige, og at alt ikke passer for alle. Jeg tror det er store indivduelle forskjeller på hvor mye vi tåler av frukt, grønnsaker, fett, proteiner m.m.

Den siste blodtypekokeboka skriver mer om insulinresistens og nærmer seg mer et lavglykemisk kosthold. Jeg tror at endel forskere og utviklere av de ulike diettene lett fokuserer ensidig på sin "hjertesak" og ikke alltid evner å se helheten. Jeg tror blodtypedietten har noe for seg fordi vi er så forskjellige i utgangspunktet. Noen bygger lett muskler, men andre er spedbygde, noen har forstoppelse, mens andre går ofte på do - og det dersom de går på samme diett. Noen går lett ned på Atkins og noen går lett ned på Lindberg osv. osv.

Hei Marianne, ikke tvil om at vi er forskjellige, og takk for det. Jeg er enig i mye av det du sier, spesielt det rundt evnen til å se utover egne kjepphester for enkelte (les forskere og beserwissere), og derigjennom gå glipp av helheten.
Det jeg med fornøyelse noterer meg, er at du har klart å gå ned mest vha SB. Dette forundrer meg ikke, fase 1 i SB er et meget naturlig kosthold. Videre er vår biokjemi individuell. Noen legger på seg av brød, mens andre må holde seg unna frukt for i det hele tatt å holde vekten.
Jeg tror at man kommer ikke utenom insulinets rolle, og effekt hos hver enkelt, og må derfor tilpasse kostholdet deretter. En stor "masterplan" for befolkningen er greit i utgangspunktet, men den må kun sette de store rammene, og justeres på individuell basis. Dette klarer vi som regel i slankefasen, det er vedlikeholdsfasen som volder de største utfordringene. Der mener jeg at SB foreløpig er best. De andre blir for kjedelig, ensartet og vanskelig i lengden.
Så skal vi heller ikke glemme at langtidseffekten (flere år) av høyt inntak av fett ikke er dokumentert. Eskimoene som stort sett bare levde på sel hadde et enormt inntak av omega 3 i tillegg. De som sverger til Atkins har stort sett ikke dette. Desverre utvikler enkelte Atkinsere i tillegg en fobi mot karbohydrater i dette løpet, noe som ikke er bra, fiber fra grønnsaker må vi ha.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat