Vis enkelt innlegg
Gammel 04-03-09, 11:58   #18
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer

Jeg leste i Mat og Helse for en stund siden om hvordan de mente det var mest skånsomt å steke på, og den har jeg brukt siden.

Du tar en dæsj cocosa (den for steking) i stekepannen, lar det smelte, så tar du en dæsj meierismør, lar den smelte, tar en klunk med ekstra virgin olivenolje oppi, så et strø med tørkede urter som f.eks, salvie, estragon og, ja hva du måtte ønske. Ikke bruk for sterk varme, og når urtene begynner å boble tar du pannen fra varmen, legger kjøttet/fisken i, senk varmen, sett pannen tilbake til plata og gi det en stekeflate, så over i en ildfast form og stekes 20-30 min i ovn ved 160-175 grader.

Poenget med dette var visst at olivenoljen og urtene skulle tilføre antioksidanter som skulle motvirke oksidering av fettet, eller no sånt.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat