Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-08, 13:07   #1
Vippa
Medlem
 
Vippa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 51
Innlegg: 73
Vippa har en fantastisk aura rundt segVippa har en fantastisk aura rundt seg

Litt om måleenheter

Du kan spise 2,5-7,5 dl (230-340 gram) daglig av:

Du kan spise 2,5dl (140-200 gram) daglig av disse grønnsakene om salat ikke overstiger 5 dl (230 gram).

Dette er sakset fra denne tråden her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419

Her må det være noe galt. For det første så er 230 gram salat veldig mye mer enn 2.5 dl hardpakkede salat, mulig hvis man vakuumerer så kan man få det til. Og en økning på på 110 gram blir så en økning på 5 dl?

Og i neste kapittel hvor det regnes opp grønnsaker med mer karber enn ovenstående er 230 gram plutselig blitt 5 dl.

Hm.

Jeg ser at det er ulike typer grønt med ulikt volum men hvis man ser litt for mye på volum her og ikke på vekt så kan det bli stusslige måltider. Feks 7.5 dl salat pr dag er ikke store greia... Jeg veier og teller og har lært av Nille(smuglært!) at man skal føre opp i Fitday for å ha kontroll. Nemlig.

Er det direkte oversat fra DANDR 2003 hvor de bruker oz? Dette er jo en måleenhet som kan likestilles med gram, mens dl kan likestilles med fl oz som det ikke nevnes noe om i 2003 utgaven. Er jeg pirkete? Jeg husker bare at jeg ble litt stresset i starten og ville gjøre alt rett og forskjellen mellom gram og dl ble litt for stor ifht hva som det sto i denne ellers flotte tråden. Skulle jeg telle gram eller dl?

__________________
Blondes have more fun
Vippa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat