Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-06, 21:32   #1
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Fedons Franske Sjokoladekake (helt uten mel)

Denne oppskriften står i Kokeboken naturlig slank. Det bildet som følger oppskriften får i allefall tenna mine til å løpe i vann. Ingen tvil om at dette må prøves.. Enn så lenge legger jeg bare oppskriften ut her så alle som vil kan få tilgang til den..


2 plater a 125 g mørk kokesjokolade
150 g smør
5 store egg
125 g fruktose
2 ts vaniljesukker

Springform 24 cm i diameter
Stekes i oven ved 160 grader i 50-60 min.

Smør formen og dekk bunnen med bakepapir
Brekk opp sjokoladen og smelt den sammen med smøret på svak varme. Rør kraftig til sjokolade og smør blir til en jevn masse. Avkjøl til romtemperatur.
Skill eggene. Pisk en tykk og lys eggedosis av eggeplommene, og halvparten av fruktosen og vaniljesukkeret. Pisk eggehvitene stive og pisk inn resten av gruktosen til tykk marengs. Rør sammen sjokoladen og eggedosis og vend i de stivpiskede eggehvitene. Fyll røren i formen og stek kaken på nederste rille i ovnen. Sett formen på en rist og avkjøl kaken i formen. Klem ned det sprøe skallet på kaken når den er kald og glaser den med sjokoladeglasur

Sjokoladeglasur:
1 dl kremfløte eller soyafløte
1 plate a 125 g mørk kokesjokolade

Kok opp fløten. Brekk sjokoladen i små stykker og rør den i den kokende fløten så sjokoladen smelter. Gell den over kaken og glatt den forsiktig til. Sett kaken kjørlig så glasuren stivner.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat