Tråd: Smør/olje?
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-07-08, 19:53   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Smør/olje?

Selv så sverger jeg til meierismør - og naturlig animalsk fett. Fra kjøtt og fra fisk.

Spiser ikke ketolyse da, men legger igjen noen meninger allikevel. Slik jeg har forstått det er de fleste på lavkarbo og høyfett enige om at naturlig fett er det beste.

Ellers er koskosfett (ikke delfia, den er rimelig prosessert) et flott tilskudd eller alternativ. Cocosa kommer i 2 varianter - en til å steke og en som er mere tilskudd. Noen smelter den i varm drikke, andre spiser den med skje. Noen lager "sjokolade" - du kan bare søke på forumet så finner du mange idéer.
Det finnes også noe som heter rød palmeeolje - den har bl.a mye karotenoider og E-vitaminer. Den tåler en del varmebehandling, og gjør godt for bl.a hud og øyne.
Du kan lese mer her.

Kaldpressede oljer er gode til dressinger, men bør ikke varmebehandles noe særlig.

Personlig er jeg skeptisk til å bruke oljer til steking, også den hjertego'e. Og siden den ikke er kaldpresset ville jeg ikke brukt den kald heller

Legger også ved en gammel tråd hvor det står mye om fett. Du finner nok noe matnyttig der

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1979

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat