Tråd: Smør/olje?
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-07-08, 23:44   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Smør/olje?

Jeg steker stort sett alt i meierismør eller setersmør. Det hender jeg freser ting i olivenolje, ytterst skjelden, men som Zincite sier, så er jeg skeptisk til varmebehandlign av oljer. Så det skjer bare om jeg skal steke noe kjapt og ikke ønsker smørsmaken (men stort sett synes jeg smørsmak er stas ).
På salater pleier jeg å brue kaldpresset olivenolje, som jeg kjøper på mørke/ugjennomsiktige flasker. Dette er ganske viktig! Det presiseres til og med på flaskene at de bør oppbevares mørkt og kjølig, og så finner du dem midt i en vanlig hylle i lys av et lysstoffrør... Når du åpner en flaske med olje, er dette spesielt viktig, for selv om det er kaldpressede jomfruoljer, så oksiderer de fort, så det beste er å sette dem i kjøleskapet.
Jeg synes det er veldig godt å blande en god slump olivenolje med litt god edikk (f.eks epleedikk), sennep, salt, pepper og litt sitron og helle over en enkel salat! Nam
Men som sagt, hold deg til ekte smør når du steker. Om du ønsker et mer smaksnøytral stekefett til noe som skal stekes lenge, så er det som sagt cocosa pure som gjelder, men det er langt dyrere enn vanlige meierismør. Bruker du usalta meierismør når du steker, så smaker det etter min mening ganske lite av det. Har du teflonpanne, så slipper du å bruke mye smør, men når du er på ketolyse så er meierismør en både billig og sunn måte å øke fettinntaket på

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat