Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-12, 09:22   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fått med deg dette? Mindre jod i melkeprodukter ved endring av kuenes for.

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg har ikke studert jod. Du skriver om sink, er det fordi de er antagonister slik sink er med kobber også? Er det sånn at man kan få lavt stoffskifte av for mye jod også?

Jeg skrev om selen, ikke sink her?

Jeg vet ikke om selen og jod er antagonister, men jeg vet at jod trengs for å lage stoffskiftehormoner (stoffskiftehormoner trenger 1-4 jodatomer), mens selen trengs for at man skal kunne bruke stoffskiftehormonene - sånn kort sagt. Under bruk spaltes jodatomene av hormonet igjen, ved hjelp av selen.

I tillegg er selen en kraftig antioksidant og kan binde opp tungmetaller slik at de skilles ut.

Man får ikke lavt stoffskifte av for mye jod direkte - men om man mangler sporstoffene til å behandle jod riktig i kroppen kan man få problemer. Det er derfor jeg trekker inn selen siden man trenger selen for å håndtere jodet riktig. ( Dette gjelder forsåvidt for alle mineraler.) Og har man stoffskifteproblemer på forhånd så kan store og plutselige jod-tilskudd gi rare (og ikke alltid ønskelige) utslag. Tilskudd i norske doser, eller som den Yrla lenker til er ingen fare.

Nok selen er et par brasilnøtter med skall daglig. (Med skall fordi mest selen finnes i skallet.)

Ja, vi har jodberiket salt i Norge. Dessverre bruker vi mindre og mindre av dette saltet (og av salt generelt) og ferdigmatprodusentene er ikke pålagt å bruke jodberiket salt... så i praksis kan man få ufordelaktig lave jodnivåer, også i Norge. I sær siden man kun har tenkt at skjoldbruskkjertelen trenger jod, ikke resten av kroppen også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat