Vis enkelt innlegg
Gammel 27-01-11, 12:53   #1
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel
Thumbs up

Optimal Ernæring

Hei.
Det er veldig liten aktivitet på denne delen av forumet, og det synes jeg er veldig synd.

Jeg kom over denne nettsiden som beskriver optimal ernæring og synes det står beskrevet på en enkel og fin måte.

Her er noe av det som står beskrevet:

Sitat:

Protein trenges for å bygge og reparere. Fett blir brukt som energi, brennstoff, i
stor grad i form av dyrefett, fløte, smør, osv. Litt oljer, omega 3 og omega 6.
Karbohydrater, som jo er det stoffet som innvirker på mengden av insulin som blir
frigjort, og som skaper muligheter for lagring av ubenyttet energi i form av
fettsyrer - det holder man igjen på. Det anbefales ikke mer enn 60-70 gram
karbohydrater tilsammen, daglig.
Men du kan spise mye fett når du ikke spiser sukkerstoffer, - uten å legge på deg.

Dette er den gamle måten å sette sammen måltider på. Gode middager med fett kjøtt,
fisk med meierismør, kjøttsupper, egg og bacon, ribbe, steker, kjøttkaker og
medisterkaker med nok fett i, litt potet og grønnsaker ved siden av.
Gode oster, matlagning med rømme, kremfløte og meierismør.
Barn som får optimal ernæring er ofte velbygde, ikke “blubbete” og ofte rolige,
fordi blodsukkeret ikke svinger særlig, slik det gjør når brødskivene med energirikt
pålegg, pasta og andre karbohydratrike matvarer er hoveddelen av et måltid.

Det er ingen sak å sette sammen velsmakende og helsevennlige måltider, så lenge man
holder mengden av det som kan øke blodsukkeret (karbohydrater) på et lavt nivå.
Sukker lager sug, ikke sult - som vi ofte tror. Sukker er ikke naturlig i store
mengder for kroppskjemien.
Sukker og fett sammen lager overvekt. Protein og fett sammen gjør deg mett.
Fett gir lettbrukelig energi, og legger seg ikke på sidebeina eller i blodårene, så
lenge du ikke blander det med sukkerstoffer.

Selv er jeg veldig "fan" av boka "Bedre uten brød" av Lutz, og la selv om kostholdet etter å ha lest denne. Synes den beskriver de biokjemiske prosessene i kroppen på en veldig bra måte, og gir en god forståelse for hvorfor et kosthold med mindre karbohydrater er bra for oss.

Flere og flere blir nysgjerrige på hvordan det er å ha et kosthold med redusert mengde karbohydrater, og mange finner da veien til forumet for å tilegne seg mer kunnskap. Synes dette forumet er utrolig bra og det er mange kunnskapsrike personer som kommer med gode tips og deler sine erfaringer. Jeg har lært veldig mye av å lese her i de månedene jeg har vært her.
Men synes det er litt ketolysedominert, og det kan være litt forvirrende for de som er helt nye. Jeg har absolutt ingenting negativt å si om ketolyse, leser masse om det og synes det er veldig inspirerende og se hvordan denne kostholdsretningen har hjulpet mange med å få bedre helse.

Det jeg ønsker med dette innlegget er å vekke litt liv i flere deler av forumet, og spesielt å vise de som er nye at det er flere muligheter. Trur mange som vurderer å legge om kostholdet kan ha godt av å starte litt i denne retningen, og etterhvert som man blir mer kjent med hva et karbohydratredusert kosthold går ut på kanskje finner seg en annen retning (f.eks ketolyse) de føler passer dems behov.
Jeg er absolutt ingen ekspert på feltet, og har masse mer å lære, så vil egentlig ikke komme med noen direkte anbefalinger. Så hadde satt veldig pris på om noen av dere mer kunnskapsrike her inne kanskje kunne komme med noen innspill ?

Det var det jeg hadde på hjertet for øyeblikket

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat