Vis enkelt innlegg
Gammel 13-03-13, 10:24   #7
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn og mengder

Dette er jo utrolig individuelt, og det kan være mange årsaker til mengder som barna spiser og hva de velger å spise.
Jeg har tre barn. To er voksne og en er fortsatt en liten jente. Min eldste datter på 23 år har alltid vært glad i mat. All mat. Vi lot henne spise, men passet på at hun ikke overspiste. I ti-års alderen var det tydelig for oss at hun overspiste på grunn av en depresjon, da la jeg om kostholdet og lærte om lavkarbo. Hun har arvet min PCOS og ble syk og overvektig, men vi klarte heldigvis å snu dette da hun var 20 år. Nå er hun slank og frisk og studerer for fullt. Min sønn på 21 overspiste sjeldent. Han var også glad i mat, men mye mer glad i nudler og pasta enn annen mat. Også snop og sjokolade sto (står) høyt på listen til gutten. Han er frisk og slank og har ikke blitt syk.
Den lille nå styrer seg helt selv. Smaken varierer fra dag til dag, også mengden hun spiser. Nå er hun nok inne i en vekstperiode, og spiste to skiver og en skål havregrøt til frokost.
Jeg synes det er utrolig vanskelig å generalisere når det gjelder barn. Men det er vikig å gi et allsidig kosthold, og å følge litt med. Om man har et barn som aldri blir mett og som bare spiser og spiser så må man følge litt med. Det jeg innførte hos min datter, var å styre måltidene. Bare en god porsjon til middag, ikke spise mellom måltidene, en frukt om dagen osv. Hun var 13 år og måtte lære seg å kjenne etter metthetsfølelsen og å tåle å bli sulten.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat