Vis enkelt innlegg
Gammel 19-03-12, 07:33   #20
Randy69
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 11
Randy69 er på en erverdig vei

Sv: Oppskrift på lavkarbo-pizza

Tynn, sprø, melk, gluten og ev. nøttefri pizzabunn!!
Jeg brukte Lena Beatrice sin fantastisk brødoppskrift til pizzabunn (tynn, sprø og mettende!) Det er bare 8 karb i hele røra og er gluten og melkefritt. De som ikke tåler nøtter, kan mandel erstattes med solsikkerkjerne (prøvd selv
http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...-lavkarbobrod/
Opprinnelig oppskrift: (til 4 rundstykker/brød)
4 eggehviter
25g malte mandler
25g malte solsikkerkjerne
25g linfrø
25g sesamfrø
1ts bakepulver
1-2 klyper salt

Pisker eggehvitene stive, vender alt forsiktig inn. Røra faller litt sammen, men fortsatt luftig. Legger 4 like topper på et bakepapir. Steker brødene 170*c i 20 min.
Til pizzabunn:
smører jeg røra ut på bakepapir. Viktig å smøre tynnest mulig, men se etter at det ikke blir "hullrom" i bunnen (dekker ikke hele platen, blir så stor som en "grandiosa"). Forsteker i 200*C i ca 10 min.
Mens bunnen stekes lager jeg pizzafyllet ferdig. Jeg ventet med å sette fyllet på til bunnen ble avkjølt (5 min). Stekte alt igjen til osten ble gyllen (15-20 min)
Veldig lett å lage. Jeg spiste 1/3 del til middag, lagt 1/3 del i kjøesskapet (for å utforske hvordan bunnen er dagen etter. Fungerer utrolig bra, fortsatt sprø bunn) og 1/3 er i fryseren (ikke vet ennå om det går an å fryse ned, uten at det blir bløt bunn)

Randy69 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat