Tråd: Melk
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-06-04, 08:38   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Nå er ikke jeg helt fan av meningene til Christian Paaske da, har vært på kurs med ham et par ganger og kjenner godt til det mannen der. :P
Han mener jo kjøtt er fy-fy og korn er det viktigste vi kan få i oss. Han er en makrobiotiker, men har faktisk begynt å spise kjøtt igjen nå, så nå ser han faktisk ikke så syk ut lenger!

Ellers må jeg si at jeg ikke er noe særlig fan av å drikke melk heller. Melk i maten bruker jeg, rett og slett av mangel både på fantasi og penger (soyamelk og rismelk er dyrt), og jeg er avhengig av ost.
Men å drikke melk blir for rart for meg.... Å gå rett fra puppen til mora og rett på "puppen" til kua, når alle andre arter enn mennesket går fra morsmelk til vann, høres helt feil ut syns jeg.....
En ting er at vi kan ha nytte av melkeprodukter, feks meierismør, men en annen ting er om det er så sunt å drikke ren melk. De fleste melkeprodukter som er bra for oss er jo bearbeidet, som feks yoghurt. (melkesyrebakterier).

Er enig i at det er for lettvint å skylde på melk alene som en benbrudd-faktor, når vi røyker, drikker kaffe, får i oss for lite vitaminer osv, men jeg tror faktisk vi kan sette melk på den listen der......

Fikk høre av læreren min på H.D (ernæringsterapeut Frede Damgaard, utrolig dyktig mann, allvitende) at det ikke finnes EN eneste dokumentasjon på at melk forebygger benskjørhet hos mennesker. Ja det finnes artikler skrevet av leger, journalister, osv, men ingen DOKUMENTASJON!
Frede Damgaard hadde visstnok prøvd i månedsvis å få tak i det, men uten hell. Og meieriene i Danmark (som norske Tine) hadde motarbeidet ham på det kraftigste hele tiden.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat