Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-09, 15:06   #21
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Hei
Dette er jo feil. lavkarbo er jo ikke lavfett. Riktig, at det store vekttap i starten på ketolysekuren især skyldes at glykogenlagrene tømmes og da fjernes også det vann som er bundet til glykogen. Men når det gjelder fett, så er jo ketolysekuren og andre kurer basert på kostindusert ketose basert på et høyt fettinntak.
Den forskning du viser til, kjenner jeg ikke til, men både jeg, Fedon,med mange flere, anbefaler mer sunt fett i kostholdet og mer protein samt mindre karbohydrat, spesiellt raske karbohydrater.
Forklaringen på humørsvingninger er ikke klar, de fleste får det bedre, noen blir nesten euforiske og energiske, men depresjon kan forekomme.
Det kan ha psykiske årsaker, det kan skyldes markant endring i hormonalansen, spesiellt når man går fra insulinresistens og androgen hormonbalanse til normalisering av hormonbalanese.
En nevnte at sukkerkicket blir borte, det er sant, sukker gir en kortvarig økning i hjernens seretoninnivå (lykkehormon) slik at det finnes et rasjonellt grunnlag for effekten av trøstespisning. Når man ikke lenger spiser sukker vil denne stimulering bli borte, det kan tenkes å ha betydning.
Fett herunder essensielle fettsyrer og ikke mindst kolesterol er utgangspunkt for mange av hjernens nevrotransmittere (signalstoffer)
det er derfor ikke usansynlig at lavfettkurer (GR) kan påvirke humør negativt.
Når det er sagt, er hjernens funksjon, spesielt når det gjelder humør, personlighet, tankeverden etc. særdeles komplisert og det er neppe en enkelt faktor som bestemmer om man er deprimert eller lykkelig.
Vennlig Hilsen
Torkil

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

Jeg studerer ernæringsfysiologi, og har lest litt om akkurat dette.
Lavkarbodiett går først og fremst ut på at man går ned raskt i vekt fordi glykogenlagrene tømmes og kroppens vannmengde reduseres, men dersom man forsetter lavkarbodietten over lang tid vil energiinntaket reduseres slik at det går utover kroppens reserve av fett. Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner.

Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på lavkarbodiett, men jeg tror at dette absolutt kan være en årsak til depresjon.

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat