Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-11, 15:14   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Egg og kolestreol

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg leser så øyet blir stor og vått og prøver å finn min "perfekte" måte å spise på.
Da det ble oppdaget at jeg hadde fått diabetes 1 i oktober 2010, ble det også oppdaget at jeg hadde fått litt forhøyet kolestreol. Fikk beskjed av ernæringsfysiolog om ikke å spise mer enn et egg pr.dag, drikke Ekstra lettmelk (drikker 2,5 dl pr.dag) og gå over fra meierismør til vita lett. Siste måling tatt i februar viser at kolestreolet mitt er nå på rett kjøl, men det jeg lurer på er om jeg gjør noe galt ved å spise omelett (2 egg, bacon og diverse grønsaker) til frokost, 1 kokt egg til lunsj + 1-2 brødskiver av lavkarbobrød (proteinbrød) som inneholder mye egg + lavkarbolapper/ pannekaker. Det vil si jeg fort er oppe i ca 4-5 egg pr.dag.
Bør jeg være bekymra?
Lørdag gikk jeg kraftig ned på den langtidsvirkende insulinen jeg tar. Jeg tar nå kun 4 ieh Insulatard om morgenen, spiser 4 måltid med ca 20 g protein og ca 12 karbo og olje/fett + 2 mellommåltid med ca 10 karbo på hvert måltid (lite protein her, men får i meg fett i form av olje).
Jeg har målt blodsukkeret mitt ofte for å vite at jeg ikke gjør altfor mye galt, og det er rimelig støtt; varierer fra 5,2 - 6,8.
Jeg er "vant" med opptil 3 følinger pr dag + et blodsukker som fort vipper over 11, så dette er foreløpig helt fantastisk!
Sliter litt med å vite hvor mye fett som er minimum for meg å spise. Tenker jeg vil prøve å legge meg slik at jeg er under 70 karbo i døgnet.
Høres dette fornuftig ut? Jeg er ikke ute etter noen slanke-effekt, bare et veldig sunt og godt vedlikeholdsfòr

Hvis du ligger under 70 gram karbo pr dag kan du i teorien spise så mye fett du vil. (Lutz, boka "Bedre uten brød"), men også OE (optimal ernæring).

Spis omtrent like mye fett i gram som du spiser protein (ca 80 gram pr dag protein som jeg leser av innlegget ditt?). Dette vil gi en fin fordeling - da fett har over dobbelt så mye kcal pr gram som protein, og det er en fin huskeregel
Selv om du ikke skal ned i vekt - bør du følge litt med vekta sånn kanskje annenhver uka for å se om du spiser optimalt de første mnd. Dvs at du holder vekta stabil Kjenn også etter på energinivået, og prøv deg litt fram med fettmengden for å se hva som er best for deg.

Jo mer intuitivt kostholdet ditt blir - jo mindre stress - og jo mindre stress - jo bedre blir livet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat