Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-10, 23:22   #1
Marika
Medlem
 
Marika sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Marika er ny på veien

Hjelp - sunn vektbalanse!

Jeg sliter med mat Diagnose spiseforstyrrelse; anoreksi. Ikke av den typen som mange umiddelbart ser for seg, med angst for å ikke være avmagret nok. Jeg er avmagret, og hater det, men angsten ifm med mat gjør det vanskelig å spise nok til å få til en skikkelig vektoppgang. Jeg har MYE mageproblemer, noe som er et hinder for meg i forbindelse med å øke matinntaket. På sykehuset er det stadig krav om at jeg skal spise mer brød og pasta. Problemet mitt er at jeg blir syk av det, men det er nærmest umulig å få de til å forstå at dette er et stort problem for meg. Jeg føler meg mistenkeliggjort i den forstand at de mistenker at jeg sier jeg "ikke tåler sånn og slik mat" for å få slippe å spise. Dette er ikke riktig; jeg vil og må opp ca 10 kg (har nå klart å legge litt på meg og nådd en BMI på ca 15,5). Etter at jeg har begynt å lese meg opp på disse foraene har jeg fått mange aha-opplevelser, og blitt oppmerksom på endel ting som at det f.eks. er dumt å spise ubegrensede mengder med pastiller ol med kunstig søtstoff - noe som har gitt meg unevnelige mageplager.
Men - jeg har jo en ting jeg ønsker å lufte med dere som har levd en stund på kosthold med mindre karbohydrater. Som jeg har skjønt er det mange som lever etter en form for lavkarbokosthold for å gå ned i vekt, men jeg mener også å ha lest her at denne type kosthold vil hjelpe til å balansere vekten. Ergo ; er du overvektig vil du oppleve vektnedgang og er du undervektig vil du øke til normal vekt. Har jeg forstått dette riktig? Noen som kan hjelpe meg med erfaring / logiske slutninger? Ønsker så veldig å bli frisk uten å måtte pine meg gjennom et kosthold som gjør meg sinnsykt oppblåst og gir meg andre besvær som gjør at jeg bare vil gi opp.
NB Jeg vet at de fleste her er i en vektreduksjonsprossess, men håper jeg har forstått det riktig når jeg har oppfattet dette som et nettsted der man har fokus på helse (slik at det ikke nødvendgvis er et fora for kun "slankere". Jeg er svært ydmyk i forhold til dette, og vil ikke på noen måte provosere ved å komme med et problem som er motsatt (undervektig vers. overvektig). Jeg har inntrykk av at det er uvurderlig kunnskap blant medlemmene her, og er ekstremt imponert.

Marika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat