Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-09, 08:26   #34
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Veldig interessant å lese hva alle synes her.
Selv velger jeg å være streng på godteri og brus. Kun lørdager, da blir det satt frem etter lunsj og fjernet ved midnatt. Søndag morgen er resten kastet, helt ut, eller ute av syne. Min filosofi er at det er frislipp, men i veldig begrenset tidsrom.
Vi har ikke søtt pålegg i huset (syltetøy, sjokoladepålegg, brunost etc). Dette har barna fint blitt vant til.
Når vi er på besøk hos andre, kan de spise så usunt de bare vil, men når vi er hjemme, begrenses det usunne ved å rett og slett ikke ha det i huset.

Synes vinklingen om at barna ikke blir servert lavkarbo for at de skal slippe å være annerledes, er litt rar. Mine 3 stebarn elsker å ha med "annerledes" mat på skolen. Kyllingvinger, gryteretter, salater (ok, bare frøkna på 19 som synes det er stas), pølser, og andre middagsrester. Omeletter med cheddarost og chorizopølse er en stor hit. Når de to eldste i tillegg har tilgang til mikro på skolen, blir jo de andre barna misunnelige på den deilige varme maten de har med.

Dette med å styre mengden:
Vi sier aldri til barna at de ikke får mer mat, men det er alltid ved fellesmåltider en rask gjennomgang av hva de MÅ spise. Når de har spist opp det/de, kan de spise så mye de orker av resten. F.eks når mellomsten har stekt medisterkaker. Sånn cirka annenhver gang, får de også poteter ved siden av. Da får f.eks minsten (7,5 år)beskjed om at han må velge mellom stekt løk med sopp eller stekt brokkoli (eller ta begge deler), så må han spise minst to medisterkaker, i tillegg får han saus og poteter. Dette fører til at han rett og slett ikke orker så mye poteter.
Min filosofi er å få i dem det sunne (fett + lavkarbo), hvis de i tillegg vil ha det usunne, så må det komme i tillegg og ikke som erstatning.

Det skal sies at vi har barna halvparten av tiden. Hos mødrene er filosofien lavfett. Jeg synes dette er fint for barna, for da lærer de tidlig at dette med kosthold og sunnhet er folk rett og slett uenige om. Mødrene og stefedrene er stadig syke, spiser mer godteri og trener ikke. Barna ser sammenhengen der og i tillegg lager vi nesten alle middager fra bunnen av, noe barna synes er VELDIG bra.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat