Vis enkelt innlegg
Gammel 02-12-07, 08:38   #4
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Jeg hørte en på butikken som skulle bake lindbergbrødet. Oppskrift???

INGREDIENSER:

800 g grov sammalt rug
400 g hvetemel
120 g hveteflak
120 g solsikkekjerner
120 g linfrø
100 g rugflak
100 g havregryn
20 g johannesbrødkjernemel
60 g gluten
2 ss melasse
3 ss planteolje
1,4 dl lunkent vann
2 ts natriumredusert salt
2 ss fruktsukker (eller honning)
50 g gjær Annonse
FREMGANGSMÅTE:

Dersom fersk gjær; løs opp gjæren i litt av det lunkne vannet (37 grader), og tilsett resten av det ""våte"".
Dersom tørrgjær; bland gjæret i resten av melblandingen, og tilsett deretter det ""våte"". Vannet skal være nærmere 40 grader.
Tilsett alt det andre.
Elt godt i en kjøkkenmaskin i ca 5 minutter; deigen skal være litt tykk, grøtaktig.
Del deigmassen i 4 smurte former, og la den heve under klede i 1 time. Brødene stekes ved 200 grader i 40-60 minutter, og avkjøles deretter på rist!"


INGREDIENSER:

2 ts tørrgjær
7 dl lunkent vann
2 ss olivenolie eller rapsolie
1 ss fruktose
5 dl sammalt hvete, grov, eller sammalt spelt
0,8 dl byggmel
0,8 dl spelt
0,8 dl bokhvetemel
0,8 dl sammalt rug, fin
0,8 dl havregryn
0,8 dl sesamfrø
1/2 dl fint durumhvetemel
0,8-1 dl glutenmel
2 ts johannesbrødkjernemel
2 ts natriumredusert salt Annonse
FREMGANGSMÅTE:

Ha gjær, olie og fruktose i det lunkne vannet. Blann i resten av ingrediensene og elt deigen i kjøkkenmaskin til den er passe fast og elastisk. Sett deigen til heving på ett lunt sted til den er hevet til dobbel størrelse.
Elt deigen igjen og form den til brød eller rundstykker. Dekk med ett klede og etterhev i 30 - 40 minutter.
Sett brøden i stekeovnen ved 180 grader og la dem steke i ca. 40 minutter (15 - 20 minutter for rundstykker). Avkjøles på rist.


Disse fant jeg på www.matoppskrift.no.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat