Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-09, 20:52   #89
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Tusen takk aTC

Når det gjelder opptak av fett så vet jeg ikke om det kan endres noe særlig. Noen typer fiber kan binde seg til fettstoffer og ta det med helt ut, men vet ikke hvilke mengder det er snakk om.
Vil jo si at i naturen ville det vært et sykdomstegn om viktig energi kunne gå rett gjennom mage/tarmsystemet uten å bli tatt opp. Hvis svingninger i hvilke næringsstoffer som var tilgjengelig (f.eks ulike årstider) skulle føre til at vi tok opp mer eller mindre fett så tror jeg vi hadde stilt noe dårlig evolusjonært sett. Med det i bakhodet ville jeg anta at det under normale forhold ikke burde være særlige mengder fett som ikke blir tatt opp. Men som sagt, jeg vet ikke.

hilsen pål

Hei!

Det du nevner her, høres jo rimelig ut, men likevel føler jeg at noe mangler. Jeg har aldri opplev det selv, men har blitt fortalt om "fettdiaré". Det tyder jo på at noe går skeis, og jeg ville jo tro det kom av en ubalanse. Kroppen utskiller overskudd av mange ellers viktige stoffer, så jeg kan ikke helt forstå hvorfor ikke fett skulle være et av mange elementer som skulle kunne utskilles. Vi slipper jo ketonstoffer gjennom både urin og utpust...?

I mesteparten av den forskningen jeg har fanget opp - uten å være mer enn middels aktiv - har jeg aldri sett undersøkelser som har fokus på utskillelse av energioverskudd, mens man samtidig forutsetter ketogene dietter. Min tanke er som tidligere nevnt at energi ikke forsvinner (fysikk), men energibæreren kan jo alltids gå gjennom kroppen uten å bli absorbert. Eller?

Forstår det slik at du jobber ganske mye med dette, så jeg hadde håp om at du kjente til resultater, pro eller kontra.



Det siste innlegget her var også meget bra forresten. Disse tilfellene krever noen ganger gode forklaringer og de riktige aspektene og perspektivene, jeg synes du traff godt her.


Sist redigert av aTC : 29-05-09 kl 21:03.
aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat