Vis enkelt innlegg
Gammel 21-07-10, 14:52   #24
Mailin
Medlem
 
Mailin sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 139
Mailin er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.


Søtningsmidler: Sorbitol, xylitol og lignende søtningsmidler skal unngås da de ikke er ”sukkerfrie” i lavkarbo forstand. Splenda, Natreen, spenda og Sukrin er noen av de som blir brukt. …men husk at for eksempel aspartam ikke er bra for kroppen og av noen sett på som rein gift. Prøv og hold bruken av søtningsmidler til et minimum da det kan være med på å trigge søtsuget og det er for noen også en partystopper. Mange reagerer med mageknip/diare på maltitol som finnes i mye av de sukkerfrie godteriene.
Sukkeralkoholer: Sukkeralkoholer (polyoler) kan trekkes fra totalsummen av kh da sukkeralkoholer ikke tas opp i kroppen på samme måte som sukker/sukkerarter. Når det er sagt så er det mange som får mageknip/diaré av det mest brukte av sukkeralkoholene: Maltitol.

Hei
Da har jeg et spørsmål igjen ang. søtning og sukkeralkoholer (som vel er samme greia? Øverst skriver du at de ikke er "sukkerfrie i lavkarboforstand" men under skriver du at sukkeralkoholene kan trekkes fra kh-innholdet. Litt forvirra!
Ellers, av personlig erfaring kan jeg si jeg har prøvd Cavalier-sjokolade med Maltitol uten å bli dårlig i magen, men når jeg spiste Stella-sjokolade søtet med acesulfam-K, og aspartam rumlet magen hele kvelden og jeg måtte løpe på do i tide og utide.... (spiste ca 85g begge gangene, dvs en plate) For meg tyder dette på at Maltitol tas opp i kroppen (og i blodet!) mens aspartam og acesulfam-K ikke gjør det men buldrer seg gjennom... Kan det være riktig? Er jo mange som reagerer veldig på Maltitol også....? Kan det variere fra person til person?

__________________



Mailin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat