Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-10, 19:47   #23
MFUS
Sperret
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
MFUS ikke populær nei

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

For å si det mildt, det er er IKKE jeg som ikke har satt meg godt inn i hva lavkarbohydratkosthold er, vil heller si at det er dere som er manipulert til å tro at dette representerer det sunneste man kan spise - og da går dere etter eget forgodtbefinnende ut mot nær sagt et samlet fagmiljø som er veldig samstemt i hva som er sunnest.

Se hva WHO (verdens helseorganisasjon), hva sykehus verden over gir av råd (med unntak av kommersielle klinikker som driver alternativt), se hva alle lands helsemyndigheter sier samt det er bred enighet i hos fagmiljøet.

Alt dere evner er å se at dere taper vekt og blir slankere ved et slikt kosthold, og da tror dere feilaktig at det ligger noen automatikk i at lavkarbohydratkosthold er det sunneste da dere føler dere som sannhetsbevis på dette. Dog sier tap av vekt ikke noe om hvor sunt et kosthold er, bare at kostholdet bringer personene i energiunderskudd. Det blir således helt feilaktig å se seg blind og bli blendet av vekttapet for så og av den grunn og gå ut mot et samlet fagmiljø som er mye mer samstemt enn hva få utskudd med kommersielle interesser kan lede oss til å tro - som sagt er fagmiljøet veldig samstemt og den uenigheten som er forsøkt vist frem at skal være der er der ikke - har dere registrert dere hvor sterkt fagmiljøet står mot utskuddene og hvem de sentrale aktører er.

Dere på deres side har ingen forutsetninger for å kunne bedømme hva som er sunt eller usunt, og i alle fall ikke ut fra at dere er blendet av vekttap alene - akkurat det er mulig på mange slags vis. Men erfaringer viser at dersom noen har slankesuksess på det ene eller andre viset, ja så blir det selve sannheten for hva som representerer det faglig mest riktige og ikke - slik kan det dog ikke fungere da i så fall så har ikke kunnskap noen verdi om det skal sprike i alle retninger.

Dere snakker som om jeg ikke er innforstått med hva alt dreier seg om, men jeg kan med rette påberope meg kunnskap langt utover hva de fleste av dere kan både hva gjelder lavkarbohydratkosthold samt ikke minst hva ernæringsmyndighetene og andre aktører sier og mener.

Ser det nevnes at kornprodukter også er karbohydrater, som om jeg ikke vet det, jeg kjenner sågar oppbygningen til forskjellige typer karbohydrater (gjør dere det om jeg tør spørre? Om ikke så kom ikke her og fremstille meg som kunnskapsløs da det faller på sin egen urimelighet og blir en avsporing fra deres side). Dessuten er det ikke slik at karbohydrater er gift kroppen vil ha ut av kroppen, det er hjernevask som det holder.

Er ei heller slik at jeg synes mennesker skal spise masse sukker og og gjerne loff fremfor grovbrød, det kan jo (og spesielt dersom kalorioverskudd er tilfelle) føre til diabetes noe som ikke er bra. Spiser man dog riktig så er ikke dette noen særlig problem. Passivitet er også en faktor her, da fysisk aktivitet gir mindre risiko.

At dog mange får livsstilsrelaterte sykdommer, som nettopp overvekt samt diabetes m.m. skyldes ofte flere uheldige faktorer. Det er dog ikke slik at Ola og Kari Nordmann lever slik ekspertisen skulle ønske, snarere tvert imot er det mange utfordringer i forhold til et faglig optimalt kosthold.

Det er således ikke rådene som er ille, men hvordan folk lever i praksis og med det fraviker fra rådene. F.eks. spiser folk mye mindre frukt og grønt enn faglig riktig, optimalt sett skulle man anbefalt mer enn fem om dagen, men da dette er en ambesiøs målsetning i seg selv og langt fra dagens realitet så kan man ikke anbefale mer. Fem om dagen er mindre enn hva damer optimalt bør spise, da sier det seg selv at for menn blir fem om dagen et spedt mål (men likevell et mål det er langt til). Ni om dagen er forresten rundt det optimale for menn.

Således også med sukkerinntaket, alt for høyt i forhold til anbefalt - fra et faglig ståsted har ikke sukker noen verdi i det hele tatt så anbefalingene kunne stått til null optimalt sett. Tenker da i den form vi kjenner som Farin og finner i brus, smågodt, kaker etc. - karbohydrater i form av andre matvaner skal og bør vi dog ha i oss og alt annet blir en faglig sett optimal løgn/manipulasjon.

Er overasket over hvor naive dere er, og at dere ser det så blendet at dere ikke ser det åpenlyse - men skjønner det jo da dere nok sikkert har fått slanket dere en del og kanskje også fått et nytt liv uten så mye fett på kroppen. Men igjen, det sier ingenting om det faglig mest riktige - snarere tvert imot forteller det bare at dere har hatt slankesuksess med noe.

Det dere dog har er å luket vekk mange sunne matvaner, og med det næringsmidlene i disse bl.a. Noe som ikke er heldig av mange grunner jeg ikke orker å skrive om her og nå. Men kan si så mye som at diverse næringstoffer finnes i større eller mindre grad i forskjellige matvaregrupper, forskjellige matvaregrupper bidrar også på godt og vondt med forskjellige påvirkninger i kroppen (også her på godt og vondt)... Kroppen har det best på et variert og sunt kosthold som innbefatter varierte matvaregrupper, hva noen har slankesuksess på og dermed blir blendet endrer ikke på dette.

Dessuten er det faglig helt manipulert mye av det dere predikerer for, og blir dermed en faglig usannhet støttet opp av en fin forklaringsmodul som er salgbar, men det igjen betyr ikke at den medfører riktighet.

Det er ikke slik at helsemyndighetene i Sverige går ut og anbefaler lavkarbohydratkosthold, ei heller det sykehusene der anbefaler og WHO m.fl. Snarere tvert i mot er hele lavkarbohydrathysteriet noe dem advarer mot og kjemper i mot med bedre viten - som sagt må dere kjenne fagmiljøet for å se det, dere ser dog mot enkeltindivider som er "eksperter" som har meldt seg ut fra å tatt seriøst av øvrige ekspertise fordi dem har prostituert (solgt seg) til kommersiell slankeindustri ved å ha valgt omstridte og alternative retninger, dem er et fåtall og er heldigvis ikke mange og faglig sett bedriver dem manipulasjon og viser til absurde og skjeve fremstillinger.

Er derfor enhvert land har helsemyndigheter, nettopp for å demme opp om den kommersielle livsstilsindustri som vill-leder på faglig uforsvarlig og uriktig grunnlag. Lytt til fagmiljøet, ikke til kommersiell livsstilsindustri.

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat